Achtergrond: China groeit naar volwaardige digitale muziekmarkt

Geschatte leestijd - 3 minuten

China is in de digitale wereld al lang geen new kid on the block meer. Daar werkt social media alleen op een andere manier dan hier. Het is daar veel meer geïntegreerd. Voor elk social media-platform dat je wellicht kent, zijn er zes in China. Veel apps brengen off- en online samen, of entertainment en e-commerce. De grootste Chinese techbedrijven bouwden een enorm online publiek op in andere niet-muzikale branches. Baidu deed dat in search, Alibaba realiseerde dat in e-commerce en Tencent in gaming en social messaging. Inmiddels bepalen deze platforms de spelregels in het Chinese muziek-streaming-landschap.

>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen

China heeft het afgelopen decennium in een ongekende snelheid zich laten veranderen door globalisering en de digitale transformatie. WeChat en QQ beheren op de wereldwijde social media-ranglijsten de vijfde en zevende plek. De Chinezen traden, door de digitalisering van de muziekmarkt, vorig jaar toe tot de top 10 van muziek-markten. Het land klom zelf door naar de zevende plek. Zo werd het een significante speler, die binnen afzienbare tijd door zou kunnen groeien tot de derde grootste muziekmarkt van de wereld. Vooral digitaal, want fysiek product is daar nauwelijks legaal verkrijgbaar. Daarom is het relevant om ons af te vragen: hoe ziet het -muziek-streaming-landschap oftewel de streamingmarkt eruit in China? Waar liggen de kansen? Wie zijn de relevante spelers?

Tencent Music veruit de grootste

De grootste partij is ongetwijfeld Tencent Music Entertainment Group (TME). TME is opgericht in 2016 en kwam tot stand door de fusie van Tencent Music (die eigenaar was van QQ Music, evenals online karaoke-app KG) en China Music Corp. Dat bedrijf is ook bekend als Ocean Music, dat begon als een auteursrecht agentschap. Het bezit daarnaast ook twee toonaangevende streaming platforms, namelijk Kugou Music en Kuwo Music.

Kugou en Kuwo zijn in het begin van de jaren 2000 opgericht, net als QQ Music. Samen nemen deze platforms een enorm marktaandeel in. TME stelt momenteel in totaal 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers te hebben, terwijl het ook eigenaar is van de rechten op meer dan 20 miljoen nummers en samenwerkingsovereenkomsten heeft met meer dan 200 muzieklabels, waaronder Sony, Universal en Warner. Kugou Music, wiens slogan “Just So Many Songs” is, beweert dat er alleen al op hun platform meer dan 30 miljoen liedjes aanwezig zijn.

NetEase krijgt hulp

Tencent heeft nog geen volledig monopolie op de Chinese streaming-markt. NetEase Cloud Music is misschien wel de meest competitieve speler van de alternatieven die er op dit gebied zijn. NetEase is opgericht in 2013 en beweert 600 miljoen geregistreerde gebruikers te hebben. Ook zou het 1,7 miljoen maandelijks actieve gebruikers hebben gehad in de eerste maand van 2019. Het muziekplatform heeft zich een plek veroverd door een actieve muziek gemeenschap te bouwen en het grootste door gebruikers gegenereerde content-platform te realiseren. Hier worden elke dag miljoenen muziekrecensies en afspeellijsten gegenereerd.

Na het opgeven van hun eigen muziekplatform, investeerde de Chinese zoekgigant Baidu vorig jaar in NetEase. Een slimme zet: zo hielp de zoekmachine het muziekplatform om meer gebruikers te bereiken. Ook hielp het om meer indie-muzikanten te cultiveren, die originele liedjes exclusief voor het platform zijn gaan maken.

Ook Alibaba wil meespelen

Tencent en Baidu hebben een groot aandeel in het muziekstreamingspel. Uiteraard heeft ook tech-gigant Alibaba ook een paard in de race. Xiami Music werd in 2006 opgericht en in 2013 gekocht door Ali. Hoewel het qua gebruikersaantallen ver achter blijft, zijn er meer terugkerende muziekliefhebber bij Xiami dan bij de eerder genoemde platforms. Dat is waarschijnlijk toe te schrijven aan de focus op niche-muziek sinds de oprichting van het platform.

Vandaag de dag vertegenwoordigen Tencent en NetEase ruim 90 procent van de Chinese muziekstreamingmarkt. Tencent is na Spotify, Apple Music en Amazon’s muziekdienst, de vierde speler op de wereldmarkt als het aankomt op het aantal abonnees. Je kunt niet anders dan concluderen dan dat er een enorme kans ligt voor Nederlandse muziekproducenten en artiesten die zich bezighouden met de internationale exploitatie van hun repertoire. Wordt vervolgd!


Liever luisteren naar de posts van Digitaal Vermogen?
Check dan wekelijks deze playlist


Check ook

Luister ook naar het boek Digitaal Vermogen via Spotify
bestel hier de hardcover versie van Digitaal Vermogen
bestel hier de digitale versie van digitaal vermogen

Wil je liever een paperback?

→ Bestel via de site
→ Bestel via BOL.com
→ Bestel via Bruna
→ Bestel via Managementboek

ook verkrijgbaar bij

verkrijgbaar bij bol bruna en managementboek
verkrijgbaar bij Scheltema AKO

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

Andere relevante uitgaven

Boeken Denis Doeland

Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl

Supporters Digitaal Vermogen

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.