Achtergrond: Rockonomics onderstreept belang fan-relatie

Geschatte leestijd – 2 minuten

Hoe wordt er geld verdiend in de muziekindustrie? Die vraag probeert Alan Krueger te beantwoorden in het in 2019 verschenen boek Rockonomics. Het boek onderstreept dat artiesten moeten inzetten op het ontwikkelen en verbeteren van de fan-relatie, zodat ze niet (alleen) afhankelijk zijn van concerten en tournees.

>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen

Rockonomics

Alan Krueger is niet de eerste de beste auteur. De (dit jaar overleden) econoom was hoogleraar politieke economie aan Princeton University en voormalig voorzitter van de Raad van Economische Adviseurs onder president Obama. In Rockonomics beschrijft hij zeven economische wetmatigheden die opgaan voor de muziekindustrie. Dit filmpje praat je in een paar minuten bij,

>> Alan B. Krueger en de zeven wetten die opgaan voor de muziekindustrie

Muziek wordt vanzelfsprekend

David Bowie voorspelde ooit dat muziek net zo vanzelfsprekend wordt als stromend water of elektriciteit. Daarom zouden artiesten zich moeten voorbereiden op een heleboel concerten en tournees, want dat is de enige unieke situatie die overblijft. (Zie ook het vierde puntje in bovenstaande video).

Dat is natuurlijk maar gedeeltelijk waar. Dankzij technologische innovaties die we dagelijks gebruiken, is het mogelijk om gepersonaliseerde ervaringen te bieden aan fans. Content is schaalbaar dankzij social media en chatbots. Een unieke ervaring kan niet alleen fysiek, maar ook digitaal aangeboden worden. Ik sta stil bij deze ontwikkelingen in de boeken Van Analoog Naar Digitaal en Digitaal Vermogen.

Zet in op fan-relatie

We verschuiven van bezit naar gebruik. Wie bezit er nog cd’s als je alle muziek samen met anderen kunt gebruiken via Spotify?  In het artikel ‘Het veranderende businessmodel van de muziekindustrie’ (uit het boek Van Analoog naar Digitaal) vind je een aantal tips die artiesten helpen om een fan-relatie op te bouwen. Ze zijn nog steeds relevant:

  • Zet in op het eigen domein en de sociale online werelden. Alle online omgevingen maken onderdeel uit van de totale internet- en contentstrategie.
  • De gehele catalogus moet goed beschikbaar zijn in de diverse zoekmachines, dit verhoogt het verkeer naar de diverse online werelden.
  • Denk na over de identiteit van de muzikanten. Omarm het en betrek het in de gehele content- en internet-strategie (lees ook: investeren in fans).
  • Omarm sociale identiteiten, vraag fans om connectie te maken met hun Facebook, Twitter of andere bekende identiteiten, zoals een Google-account. Het laten aanmaken van de zoveelste gebruikersnaam met wachtwoord is immers niet meer van deze tijd.
  • Omarm sociale content, met andere woorden foto’s, filmpjes en dergelijke van (alle mogelijke) fans, die gemaakt zijn tijdens bijvoorbeeld een signeersessie. Geef ruimte in het eigen domein of een van de sociale werelden voor het uploaden van foto’s en filmpjes van derden.
  • Deel alle eigen relevante content via alle sociale werelden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het eigen Flickr-, Picasa-, Pinterest-, Instagram- of YouTube-kanaal.
  • Neem deel in de online conversatie met de muzikanten en fans: luister, anticipeer en voer een dialoog, volg en informeer.
  • De online werelden, alsmede de content zullen op elke wijze benaderbaar moeten te zijn. Zorg voor de juiste weergave op elk apparaat.
  • Koppel de aanwezige database(s) van fans en klanten aan sociale analytics en webanalytics, zo kan er onder andere bepaald worden wie van de fans het meest invloedrijk is.

“Je moet regelmatig contact met je fans houden. Maar een eigen wereld creëren en het publiek daarin trekken, betekent dat je minder in de vluchtigheid hoeft mee te gaan.”

Ninja June in het FD

Het belang van de fan-relatie wordt onderstreept door het label Ninja June in een artikel van het FD. Daar vertelt het: “Artiesten moeten weer een band opbouwen met hun fans. Als voorbeeld noemt ze de neoromantische pianist DeLange, die ze met haar eigen label begeleidt. ‘Met hem bouw ik vanaf het eerste moment een eigen playlist op. Daarin staan stukken van zijn helden, zoals Chopin, maar ook zijn eigen nummers. Ik wil het publiek in zijn wereld trekken.’ Binnen een paar maanden had de lijst meer dan duizend volgers.”

Wil je weten hoe Hardwell in het eerste halfjaar van 2019 zijn muziekomzet met 50 procent wist te vergroten, terwijl hij niet optrad? Dit artikel helpt je op weg.


Bekijk ook

>> Data en dance tijdens Emerce Eday 2019

Luister ook

>> Luister ook naar het boek Digitaal Vermogen via Spotify
>> Interview tijdes Emerce Eday door Remco Janssen met Denis Doeland

Check ook

Boeken van Denis Doeland

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

ook te bestellen bij

bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
de boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.