Achtergrond: Zo gaat Scantraxx om met de coronacrisis

Geschatte leestijd – 4 minuten

Scantraxx, het label voor hardstyle- en hardcore-dj’s merkt ook de impact van het coronavirus. In dit interview vertelt Jorik Helmink, General Manager van Scantraxx, hoe het label omgaat met de coronacrisis. “Deze tijd vraagt om creatieve oplossingen, daarom hebben we Scantraxx Lockdown Sessions in het leven geroepen. Zo blijven we wekelijks onze artiesten onder de aandacht brengen bij de fans.”

>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen

Geen grote evenementen en festivals

In Nederland geldt het verbod op evenementen en festivals tot en met 1 juni. In Frankrijk zullen er in ieder geval tot en met half juli geen grote concerten en festivals plaatsvinden. In België zullen er tot en met eind augustus geen grote festivals plaatsvinden. Dit betekent voor dit jaar een dikke streep door festivals als Graspop, Metal Meeting, Rock Werchter, Pukkelpop en Tomorrowland.

Inmiddels kent ook Duitsland een verbod op alle grote festivals, concerten, voetbalwedstrijden en andere evenementen tot en met 31 augustus. Volgende week zal voor Nederland waarschijnlijk duidelijk worden of en hoe dit verbod verlengd gaat worden. Het vooruitzicht: zet ook maar vast een dikke streep door de festivalzomer in Nederland. Hoe bereiden labels zich voor op deze nieuwe realiteit? 

Invloed coronacrisis vlakt af: streams stijgen weer

“We merken dat het virus voor iedereen onzekerheid brengt en voor iedereen een andere impact heeft. 95 procent van onze inkomsten komen vanuit streaming, waarbij Spotify en YouTube de belangrijkste inkomstenbronnen zijn. Die kanalen worden gelukkig nog steeds bezocht door onze fans. In deze coronacrisis is het een groot voordeel dat de inkomsten van het label merendeels digitaal (via streaming) gegenereerd worden. In vroegere tijden had de terugval van de verkoop van fysieke muziekproducten een groot probleem kunnen veroorzaken voor het bedrijf. Nu loopt onze business gewoon door en kunnen wij alsnog op volle toeren inkomsten genereren uit digitale muziek-inkomsten voor onze artiesten en het label”, aldus Helmink.

Toch merkt hij dat er op een andere manier muziek wordt geconsumeerd, nu Nederland in een intelligente lock-down verkeert. “Er is een zichtbare trend: er wordt meer content geconsumeerd via YouTube dan via andere streaming-kanalen. Dit zal te relateren zijn aan het feit dat mensen thuis de tv aanzetten om muziek te consumeren. Volgens mij valt het ook te verklaren door de manier waarop we onze dag indelen. Veel Nederlanders hebben geen reistijd meer, omdat ze niet meer naar kantoor, school of sportschool gaan. Daarmee vallen veel normale ‘streaming-momenten’ weg. Je ziet dat, nu iedereen gesetteld is en gewend is aan deze nieuwe realiteit, het aantal streams weer stijgt.”

“In Nederland gebruikt 95 procent van de bevolking internet en zit ruim tweederde van de mensen op sociale media. We zullen vanzelf gaan zien welke artiest of festival relevant blijft in het digitale ecosysteem dat internet heet. De artiesten en festivals die in staat zijn het roer om te gooien en te veranderen zullen een grotere kans op overleving hebben.

Denis Doeland – Digitaal Vermogen

Scantraxx Lockdown Sessions

Voorheen waren events belangrijke momenten om nieuwe muziek te laden en hype te creëren en zo de behoefte te stimuleren om muziek te streamen of downloaden. In het corona-tijdperk is dat onmogelijk. “Enige tijd geleden vroegen we ons al af: hoe kan je nieuwe muziek dan ‘laden’ zonder evenementen? Nu zoek je naar manieren om digitaal en online muziek te promoten, zonder fysieke ontmoetingen.” 

Een van de manieren waarop het label dat aanpakt, is door Scantraxx Lockdown Sessions te lanceren. “Dit zijn live premières op YouTube van vooraf opgenomen sets van artiesten op het label. Hierdoor hebben ze alsnog de kans om nieuwe muziek te teasen en content voor hun socials te verkrijgen, wat bijdraagt aan het releasen van nieuwe muziek. Door middel van de chatbox tijdens de première op YouTube kunnen artiesten toch communiceren met hun fans. Zo’n video-concert kan een startpunt zijn, mogelijk laten we het volgen door een Q&A of diepte-interview. Ook Q-Dance experimenteert al een tijd met video-content, dat is ook het bekijken waard.”

De Scantraxx Lockdown Sessions vinden wekelijks op vrijdag plaats

Festivalseizoen is over 

Helmink heeft al de conclusie getrokken dat het festivalseizoen over is. “Het wordt lastig om mensen samen te brengen, ook omdat grote evenementen door bezoekers uit alle delen van de wereld worden bezocht. Dat risico staat de overheid niet toe, maar moeten we ook niet willen met het oog op gezondheid en veiligheid van bezoekers. Daarom benutten we op dit moment de digitale mogelijkheden die er zijn. Het is zaak om creatief om te gaan met de situatie die er is en te accepteren dat alle mogelijkheden rondom events voorlopig wegvallen.” 

Dat het festivalseizoen over is, betekent dat voor artiesten veel boekingen wegvallen. “Dat heeft een grote impact op de inkomstenstroom voor artiesten. Dat inkomsten van artiesten wegvallen, heeft ook invloed op hoe wij hun muziek kunnen distribueren. Denk bijvoorbeeld aan het investeren in videoclips: dat kan voor problemen gaan zorgen, omdat de financiële middelen ontbreken door het wegvallen van inkomsten uit boekingen. Dat is geen reden om ons werk stil te leggen: fans zijn nog steeds op zoek naar nieuwe muziek. Mijn tip: blijf oog houden voor de mogelijkheden die er nog wel zijn.”

Muziek luisteren lijkt primaire bezigheid

Global Web Index deed een onderzoek waaruit bleek dat meer dan 80 procent van de consumenten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk sinds de uitbraak meer content consumeren. Daarbij gelden uitgezonden tv en online video’s (YouTube, TikTok) als de belangrijkste media voor de vier onderzochte generaties (Gen-X, Gen-Y, Gen-Z en Boomers).

Het is niet verwonderlijk dat 68 procent van de consumenten op zoek is naar updates over het coronavirus. Opvallend: Gen Z-ers lijken meer naar muziek te luisteren, dan dat deze generatie naar nieuws over het virus zoekt. Voor alle andere generaties geldt dat het zoeken naar het nieuws over het virus de meest populaire online bezigheid is; muziek luisteren komt op de tweede plek.

Visualcapalist.com maakte een mooi overzicht uit het Global Web Index – Corona Research Report

“We leggen artiesten uit dat het post- en release-ritme nu belangrijker is dan ooit. Door regelmatig en frequent content uit te brengen, zorg je ervoor dat je continu top of mind blijft bij fans en promotors.”

Jorik Helmink – General Manager Scantraxx

Moment voor digitale communicatie

“Wij doen er alles aan om onze artiesten online zo goed mogelijk op te laten vallen”, aldus Helmink. “Een goede digitale strategie draagt daaraan bij. We leggen artiesten uit dat het post- en release-ritme nu belangrijker is dan ooit. Door regelmatig en frequent content uit te brengen, zorg je ervoor dat je continu top of mind blijft bij fans en promotors.”

“Ik roep de artiesten die wij vertegenwoordigen op het label dan ook op om de communicatie met fans niet stil te laten vallen. Zo zorgen we er samen voor dat de nieuwe muziek alsnog het maximale bereik krijgt, ook in tijden zonder events. Dat loopt via social media, YouTube en andere platforms. Online kan je nu het verschil maken, door relevant te zijn. Dat lukt alleen door ook in deze tijd, zonder events, nieuwe muziek te releasen, zodat je interessant blijft voor fans en de scène in het algemeen. Dankzij alle online mogelijkheden kan je ook zonder events nog steeds relevant zijn. Zodra alles weer normaal wordt, ben je daarbij nog steeds top of mind bij je doelgroep. Daar kan je nu al vast aan werken.”

Entertainment industrie groeit, kansen voor social media

Dat er van elke crisis te profiteren valt, blijkt wel uit het eerder genoemde onderzoek van Global Web Index. Een op de vijf consumenten heeft de afgelopen week een aankoop gedaan op het gebied van entertainment. Er zijn dus nieuwe luisteraars op Spotify en andere platforms! 

Data uit het Global Web Index – Corona Research Report

Niet alleen wordt het aantal gebruikers van platforms als Spotify groter, ook is er als artiest nog meer kans op te vallen. Veel fans oriënteren zich op social media en websites om daar nieuwe artiesten (brands) te ontdekken. Met andere woorden: niet alleen de taart wordt groter. Het is dankzij deze crisis ook mogelijk om een groter stukje van die taart te krijgen. 

Data uit het Global Web Index – Corona Research Report

Zet nu in op digitale reputatie 

Hoe zorg je ervoor dat je tijdens deze coronacrisis niet vergeten wordt en daarna als winnaar uit de bus komt? Door in te zetten op een goede digitale reputatie. De digitale reputatie draagt bij aan offline en online groei van fans en andere betrokkenen. Wees je daarom bewust welke informatie online staat over jouw artiest of festival.

Een goede digitale reputatie betekent immers dat je jouw digitale merkwaarde behoudt of zelfs misschien zelfs ziet stijgen. Een goede digitale reputatie begint bij een digitale hartslag: een post-ritme op sociale media dat regelmaat kent. Dus ook tijdens de coronacrisis. 

Dit is hét moment om muziek online bekend te maken bij het publiek. Organisaties die inzetten op het digitaal ontwikkelen van hun bedrijfsvoering en marketing, zullen sneller contact hebben met hun fans. Ben je benieuwd hoe je dat aanpakt? In dit artikel vind je een aantal must-reads over deze materie.

Luister ook

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Denis Doeland tijdens EMERCE eDay 2019

Check ook

Boeken van Denis Doeland

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

ook te bestellen bij

bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
de boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.