Achtergrond: Post-corona festivals hebben purpose nodig

Geschatte leestijd - 6 minuten

Yuri van Geest is een toonaangevende denker uit Nederland. Hij is initiatiefnemer van de Singularity University Benelux (denktank van NASA en Google), bestseller auteur met zijn boek Exponentiële Organisaties (waarvan er 300.000 stuks zijn verkocht) en veelgevraagd spreker en denker – bijvoorbeeld bij het World Economic Forum in Davos. Van Geest vertelde medio maart van dit jaar over de toekomst van Dance en festivals. Zijn voorspelling: dancefestivals in het post-corona-tijdperk moeten een purpose hebben.

Yuri van Geest – Een doorkijk voor festivals tot 2050

Impact technologie op festivals

Door de komst van quantum computers zal de technologische vernieuwing in een nog hoger tempo versnellen, verwacht Van Geest. “Deze quantum computers zijn al te vinden in China en de VS. Anders bij gewone computers, is dat ze nog veel sneller dingen uitrekenen. De snelheid is exponentieel boven exponentieel. De meeste complexe en data-intensieve vraagstukken kunnen wij hiermee in zeer korte tijd oplossen, ook bij grote festivals.”

Dankzij de quantumcomputer kan de breedte en diepte van allerlei soorten data worden ingezet. Door de combinatie van quantumcomputers en kunstmatige intelligentie, wordt het real-time karakter van data ten volste benut. “De mogelijkheden zijn eindeloos, denk bijvoorbeeld aan de hyperpersonalisatie van diensten, workshops en inhoud op een festival.”

Festivals moeten innoveren

Van Geest voorspelt dat nieuwe technologieën veel impact zullen hebben op de Dance-industrie. “Festivals die niet innoveren, zullen de concurrentieslag verliezen. Festivals die slim zijn, bouwen nu al een netwerk op met startups die relevante technologie ontwikkelen. Hologrammen voor live artiesten op een feest of festival waren ooit duur, maar zijn inmiddels meer gemeengoed geworden.”

Dat technologieën de stap maken van exclusief naar gemeengoed, geldt voor meer innovaties. “Denk bijvoorbeeld aan solar nanocoatings (wat 50 keer goedkoper is dan de huidige zonnepanelen), drones voor crowd control etc. Slimme merken hebben de primeurs, zodat ze relevant blijven voor hun publiek.”

Muziek gemaakt door algoritmes

Algoritmes worden nu al vaker ingezet, bijvoorbeeld om te betalen welke Facebook-advertentie het beste presteerde of om fraude te detecteren. Maar dat is niet het enige waar zelflerende algoritmes – kunstmatige intelligentie – voor wordt ingezet. Door de komst van kunstmatige intelligentie, is het mogelijk om muziek te maken zonder muzikanten.

De auteur verwacht dat er in de toekomst nog makkelijker wordt om met een algoritme muziek te laten maken. “Creatieve AI wordt gemeengoed en zorgt voor een overvloed aan dancemuziek, wat de prijs waarschijnlijk onder druk zet. De rol van curatoren, zoals festivals en labels, wordt daarmee belangrijker. Wie zorgt er dan nog voor dat je door de bomen het bos ziet? En vreemd genoeg wordt de menselijke maat in muziek hierdoor nog belangrijker om onderscheidend te zijn.”

Festivals draaien om betekenis

Doordat we steeds festivalbezoekers en festivals steeds meer afhankelijk worden van algoritmes, worden menselijke waarden steeds belangrijker. “Doordat dance steeds meer digitaal wordt, wordt het waardensysteem van mensen belangrijker. Technologische verandering geeft organisaties meer tijd voor creativiteit en innovatie. Basale dingen vallen goed te regelen met technologie, waardoor er ook meer contact ontstaat tussen fans onderling en tussen fans en een organisatie. Verbindingen worden intensiever. We gaan van communities naar tribes die hechter zijn.”

Ook de spirituele dimensie (lees: diep bewustzijn, verbinden met het universum, met de natuur, in de natuur en mensen onderling) wordt steeds belangrijker, stelt Van Geest. “Festivals, bewegingen en locaties die dit goed doorvoeren zijn Wildeburg, ITW, WooMoon/Cova Santa (collectief mediteren in verlichte grotten op een dancefeest, hoe vet!), Gardens of Babylon, Afterlife (TaleOfUs), Fusion, Monastery, Boom Festival en Burning Man. Deze spirituele golf is (deels) de tegenhanger van technologische innovatie. Het verlaat het model waarbij alles volledig geprogrammeerd is, waarbij concepten als controleren, efficiency, maakbaarheid en geld leidend zijn. Wildeburg gaat bijvoorbeeld uit van de natuur, kunst, playfulness, serendipiteit, synchroniciteit, de dj staat er minder centraal en er is een sterker wij-gevoel. Collectief mediteren voor een festival wordt normaler. Het tribalisme en sjamanistische in alle facetten wordt sterker.” 

Tribale muziek, DJ Azteek

“De hang naar spiritualiteit zal toenemen en er komt ook een herwaardering van oude culturen. De Inca’s, Afrikaanse stammen, Indianen en Azteken worden relevant, omdat de nieuwe generatie van hen wil leren hoe ze ecologisch inclusief kunnen zijn, meer in balans met de natuur en zichzelf kunnen leven. Generatie Z hecht een grotere waarde aan creativiteit en de natuur dan de voorgaande generaties.”

Deze ontwikkelingen hoor je overigens ook terug in de dance-muziek. “Het aantal BPMs zal dalen, naar tussen de 120 en 125. Dat past beter bij de spirituele ontwikkeling. Langzamere muziek maakt introspectie, gevoel en de reis naar binnen eenvoudiger. Je merkt dat al aan de muziek die populair is bij jongeren: melodic, new progressive, tribale muziek, Afrikaanse muziek, muziek uit het Midden-Oosten, China, deep-house, minimal en downtempo. In feite zal er een convergentie van die stromingen plaatsvinden. Bij sommige feesten zie je nu al Indiaanse sjamaans het publiek opjutten, zoals bij WooMoon op Ibiza, terwijl ze de meest exotische kledij dragen.” Van Geest maakt zelf ook dergelijke muziek, die vind je bijvoorbeeld via deze link.

Festival heeft purpose nodig

Duurzaamheid, purpose en transparantie spelen een steeds grotere rol in dance. Ondernemingen en systemen moeten eerlijker worden of zijn niet meer relevant voor de volgende generatie, voorspelt Van Geest. “Het is dan ook een no-brainer dat festivals heel goed eten moeten aanbieden. Vegan en duurzaam zijn over een poosje niet meer dan normaal.”

Dat festivals iets goeds voor de wereld moeten doen, heeft ook te maken met het sterke zelfbewustzijn bij jongere generaties. “De jongste generaties willen de wereld verbeteren. Dat verwachten ze ook van de festivals die ze bezoeken. Alleen organisaties die een duidelijke purpose hebben, zijn in staat om een relatie met fans op te bouwen.”

Conclusie: post-corona festival heeft purpose nodig 

Kernwoorden waar het festival 2.0 niet omheen kan, zijn: universum, natuur, natuurlijk eten, purpose, authenticiteit, tribale muziek, bewustzijn, spiritualiteit, meditatie en innovatie. “Lowlands doet al 25 jaar experimentjes, maar ik verwacht dat festivals nog meer zullen experimenteren en innoveren. Meer kleine workshops moeten bijdragen aan een gemeenschapsgevoel, dat belangrijker wordt. We gaan van IK naar WIJ. De buitenwereld maakt plaats voor authenticiteit, delen, verbinding, tribale waarden en natuur. De nadruk komt nog meer te liggen op purpose. Een ook de kinderen vanaf 8 jaar zien we steeds vaker terug op populaire feesten zoals Namaste en Cova Santa op Ibiza en ITW. Uiteraard met oordoppen, met hun ouders en (zelfs grootouders :-).

De hoogtijdagen van plat hedonisme en escapisme voor festivals zijn voorbij. Voor dj’s gaat die vlieger trouwens ook op: “Ook als dj moet je ook purpose hebben, genres leren combineren en je bewust zijn van de opkomst van tribale muziekstromingen. Dat meer muziek beschikbaar wordt door kunstmatige intelligentie, betekent dat dj’s zich als curator of poortwachter kunnen profileren. De dj stapt van zijn (financiële) voetstuk door co-creatie en een hang naar gelijkwaardigheid.”

Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Plaats jouw reactie