Achtergrond: SoundCloud betaalt artiesten eerlijker

Geschatte leestijd - 4 minuten

Dj’s en andere artiesten verdienen geld aan het aantal streams dat ze scoren op platforms als Deezer, Spotify, YouTube en SoundCloud. Maar is de manier waarop ze beloond worden wel eerlijk? Na Deezer naar eigen zeggen, beloont ook SoundCloud artiesten op een andere – eerlijkere – manier.

Streaming model klopt niet

Als je een abonnement op Spotify hebt – en die kans is groot, want het is de grootste streamingdienst – dan heb je minder invloed op hoeveel geld er naar muzikanten stroomt, dan je misschien zou denken. Stream jij alleen maar hits van Lil Kleine, dan verdwijnt jouw contributie aan Spotify niet compleet in de zak van de Amsterdamse rapper. Het model is onevenredig: Spotify beloont artiesten aan de hand van hoe ze performen ten opzichte van andere artiesten.

Verdiende je vroeger misschien nog een aardig inkomen aan het verkopen van muziek, tegenwoordig moet je ofwel gigantisch zijn of je hebt geen kans op deze platforms. “Critics of this approach say it hurts smaller artists who don’t attract gobs of casual fans or rack up passive listens through Spotify’s increasingly influential playlists”, lees je in een kritiek op The Ringer.

We pay royalties based on what portion of a fan’s time they listen to each artist. The total amount of money generated by a fan for the artists they listen to is based on a few factors: 1.) How much the fan listens to that artist relative to all of their listening time in a given month, 2.) How many advertisements the fan has consumed and 3.) Whether the fan has a paying subscription to SoundCloud Go+

SOUndCLOUD

SoundCloud beloont anders

SoundCloud gaat artiesten op een andere manier belonen, namelijk aan de hand van het absolute aantal streams en fans dat een artiest heeft. Daardoor verdienen opkomende artiesten sneller een aardig inkomen en breken ze sneller door. Een level playing field zou hiermee ontstaan, aldus het muziekplatform. Ook de digitale hygiene zou op orde zijn: “You’re paid by actual fans who stream your music. Bots and fake plays don’t count.”

Daarmee is SoundCloud niet de eerste partij die deze stap zet. Al medio september 2020 werd bekend dat Deezer naar eigen zeggen pioniert met UCPS; het betalen per subscriber per artiest, in plaats van de ouderwetse market-share model. Chief content en strategy officer, Alexander Holland, stelt het volgende: “Dit model is eerlijker dan het vorige model. Dat is waarom we ervoor kiezen. Ik denk dat het beter is en iedereen het zou moeten toepassen, hoewel ik andere streamingbedrijven ook weer niet wil vertellen wat ze wel en niet moeten doen.”

Dj’s en artiesten, draai aan de knopen van je netwerk

Als meer muziekdiensten straks user-centric gaan afrekenen, dan is het voor dj’s nog urgenter om in te zetten op de relatie met hun fans. De artiest met de beste en gezondste relaties, is dan verzekerd van royalties. Het verdienmodel rondom de productie van muziek leek zo goed als dood voor veel artiesten. Echter, dit model democratiseert de kansen van artiesten.

Dat betekent niet dat artiesten vanaf nu hun hand kunnen gaan ophouden. Integendeel. Wil je als artiest nog een kans maken op Spotify of Deezer, dan moet je investeren in jouw ecosysteem. Wees je bewust van de manier waarop je je profileert en vergroot je netwerk van fans. Alleen zo heb je nog een toekomst in de digitale wereld. Rolinde Hoorntje, dance-journalist, stelt net als ik dat je in elk geval niet zonder social media kan. Ik kijk uit naar deze verandering!

UPDATE 01/04/2021: Het debat over de verschillende afrekenmodellen binnen het streaminglandschap is inmiddels aan. Een eerste analyse gedaan in opdracht van de Franse overheid schept niet meteen het beeld dat het afrekenmodel van Deezer direct impact heeft. “The study (in French), commissioned by French government-backed Centre National de la Musique (CNM) to Deloitte, does not make a final call on UCPS v. MCPS, but lists several benefits that could be linked to UCPS. It was based on data from Spotify and Deezer, as well as contributions from rights society SACEM and from major record labels and independent companies. Other music streaming services decline to participate in the project.” Het is nu afwachten wat de impact van het nieuwe afrekenmodel van SoundCloud wordt. Het debat doet overigens niets af om als artiest de fan-relatie centraal te zetten in het businessmodel. Wordt vervolgd!


>> Meer over het optimaliseren van jouw Digitaal Vermogen lezen? Download de digitale bundel van drie boeken ter waarde van 75.- Euro. Tijdelijk helemaal voor niets! Download ze hier …

>> Masterclass of workshop digitale transformatie boeken? Kijk dan hier …

>> Kijk ook naar Trends In Business met de aflevering over digitale transformatie


Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Plaats jouw reactie