Achtergrond: Streaming is primair verdienmodel artiesten

Geschatte leestijd – 3 minuten

De inkomsten uit streaming zijn niet alleen het primaire (belangrijkste) verdienmodel voor muzikanten, dj’s en artiesten, deze inkomsten zijn sinds kort door corona ook het belangrijkste verdienmodel. De Verenigde Naties plaatst vraagtekens bij de manier waarop artiesten beloond worden.

>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen

Verenigde Naties over streaming-inkomsten

De Verenigde Naties – of, om precies te zijn: WIPO, de World Intellectual Property Organization, een onderdeel van de VN – maakt zich zorgen over de manier waarop streaming georganiseerd is. Vernietigt streaming de muziekindustrie? Wat schort er aan de manier waarop artiesten betaald worden per stream? Die vraag beantwoordt deze organisatie in een zeer uitgebreid rapport, dat je hier vindt.

De uitkomsten van dat rapport zijn niet mis: Spotify misbruikt de macht die het heeft, beloont artiesten niet voldoende en is niet transparant. Ook is de manier waarop royalty’s worden uitgekeerd ouderwets en zou er onvoldoende rekening gehouden worden met de ‘streaming-economy’. Deze samenvatting vertelt je er meer over.

Cijfers uit UN report

Streaming-inkomsten belangrijkste verdienmodel

Inkomsten uit streaming vertegenwoordigen nu het grootste gedeelte van de wereldwijde muziekinkomsten. In 2020 was streaming goed voor maar liefst 62 procent van de inkomsten van artiesten en dat aandeel nam en neemt alleen maar toe. De inkomsten uit streaming stegen in 2019 met zo’n 23 procent tot 11,4 miljard dollar en met nog eens zo’n 20 procent in 2020 tot een astronomisch bedrag van 13,4 miljard dollar. Ook uit het recente IFPI report dat je in dit artikel vindt blijkt dat streaming het belangrijkste verdienmodel is.

Terwijl inkomsten uit streaming groeien, dalen de inkomsten uit downloads, zoals aankopen via Bandcamp of iTunes, jaar op jaar met ongeveer 15 tot 20 procent. Ook inkomsten uit fysieke verkoop dalen. Was verkoop van onder meer CD’s en LP’s in 2019 goed voor 21,6 procent van de totale muziekmarkt, in 2020 was dat slechts nog 19,5 procent. Onderstaande afbeelding (via unionofmusicians.org) illustreert deze ontwikkeling.

IFPI report – Engaging with Music 2021

Sturen op primair verdienmodel

Het VN-rapport laat zien dat het primaire verdienmodel van muzikanten, dj’s en bands streaming is. Streaming is, ik schreef het al eerder, ook het de manier hoe artiesten de relatie met hun fans opbouwen en in stand houden, en dus het belangrijkste of primaire verdienmodel. Om dit verdienmodel tot wasdom te laten komen is het nodig om de fan-relatie te optimaliseren. Wil je weten hoe je een optimale relatie met je fans opbouwt?

Ter inspiratie kun je hier lezen hoe Scantraxx dit heeft aangepakt.

UPDATE: Met primair en belangrijkste verdienmodel bedoel ik in dit artikel niet het ‘grootste’ verdienmodel van een artiest. Immers optredens brengen nog altijd meer in het laatje van de artiest. Maar zonder muziek geen optredens, is mijn credo altijd geweest. En in tijden van corona waarin nauwelijks optredens in real life plaatsvonden, werd muziek via streaming de belangrijkste bron van inkomsten.


Vind je het tof wat je gelezen hebt en zou je de redactie willen ondersteunen. Ja?

Voor 2,99 Euro in de maand help je ons al!

(Je kunt de maandelijkse betaling op elk gewenst moment stopzetten.)

Liever een eenmalige donatie doen? Dat kan hier.

Jouw donatie wordt zeer gewaardeerd!


>> Kijk hier alle afleveringen van Trends In Business

>> Meer over het optimaliseren van jouw Digitaal Vermogen lezen? Download de digitale bundel van drie boeken ter waarde van 75.- Euro. Tijdelijk helemaal voor niets! Download ze hier …

>> Masterclass of workshop digitale transformatie boeken? Kijk dan hier …

>> Kijk ook naar Trends In Business met de aflevering over digitale transformatie


Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Plaats jouw reactie