Artiest 2.0: is er licht aan het einde van de tunnel? (deel 1)

Keer op keer merk ik dat de Dance-industrie waar ik in werk toch op een of andere manier conservatieve trekjes vertoond. Dit komt op mij op een of andere manier beangstigend over. Het zou toch de Dance als muziekstroming moeten zijn die voorop loopt als het gaat om innovatie en vernieuwing. Zeker in deze tijden waar de ‘DIY’ mogelijkheden via het internet ‘allover the place’ zijn.

Enige tijd geleden was ik bij een dochterbedrijf van ID&T. Toen ik daar praatte over de toekomst van de muziek en het internet vertelde een collega aldaar dat een Hardcore-artiest, na zoveel jaar als producer actief geweest te zijn, overwoog om te stoppen met het produceren van muziek. Zijn vinylreleases verkopen niet meer. Niet vanwege dat hij geen goede muziek maakt, maar simpelweg door het illegale downloaden deelde hij mijn collega mee. Dit was een vrij, maar een bekend in de oren klinkende, treurige mededeling. Ik zei toen het volgende tegen mijn collega: ‘Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.’

Met het bovenstaande in het achterhoofd dacht ik na over een nieuwe serie columns waarin ik kort de mogelijkheden in deze innovatieve tijden uiteenzet voor zowel nieuwe als bestaande artiesten/labels met de Dance-industrie. Een en ieder kan hier dan zijn eigen invulling geven en zo wellicht verder komen of zijn carriere als muzikant opstarten. Deel 1 van de column is voor de nieuwe artiest. Deel 2 zal bestemd zijn voor de reeds bestaande artiesten. Deel 3 zal bestemd zijn voor platenmaatschappijen.

Een nieuwe artiest die nu op zoek is naar een platenmaatschappij merkt vaak genoeg dat hij tegen een muur oploopt. De platenmaatschappijen tekenen hedentendage door de grote financiele risico’s minder artiesten op hun labels. Als een artiest getekend wordt, dan verdient hij niets of nauwelijks op zijn eerste releases. De kosten voor promotie worden immers in gehouden op zijn royalties, hetgeen eigenlijk al sinds jaar en dag gebeurd. Met andere woorden de artiest financiert zijn eigen carriere en de platenmaatschappij is eigenlijk een bank of financier.

Kijkend naar het bovenstaande kun je daar een aantal dingen uit opmaken. Namelijk 1) het is niet makkelijk voor een artiest om een label te vinden en 2) de artiest financiert zijn eigen carriere als hij een label vindt. Dit vraagt om een andere insteek vanuit het perspectief van de nieuwe artiest, die zich nog blind staart op een ‘deal’ met een platenmaatschappij. Mijns inziens zou de nieuwe artiest er goed aan doen om zijn weg op het internet te zoeken door middel van het weggeven van zijn muziek.

Met het opschrijven van de laatste zin uit de vorige alinea besef ik me terdege dat menig collega uit de muziekindustrie nu iets heeft van ‘kom op Doeland, wat maak je ons nou … muziek weggeven?’. Wellicht gaat deze blogpost ook wel op voor nieuwe artiesten die bij labels tekenen. Mijn advies aan nieuwe artiesten luidt als volgt: zet een blog/site op, een YouTube –kanaal, een SoundCloud-pagina, een Flickr-pagina en sluit je aan bij de sociale netwerken als Facebook, MySpace, Hyves, Netlog en als je internationale ambities hebt bij nog een aantal andere netwerken als Bebo, Hi5, Orkut, Friendster, Windows Live Space en Imeem. Ook het microblog Twitter mag niet ontbreken om zo de mogelijk de nieuw te vergaren achterban van status updates te voorzien. Natuurlijk kun je ook andere videodiensten (Vimeo, Viddler, Metcafe e.d.), audiodiensten (Blip, LastFM e.d.) en fotodiensten (Picasa, Fotolog, Photobucket e.d.) nog toevoegen als daar de behoefte naar is.

Gebruik voor het blog/de site een CMS zoals WordPress bijvoorbeeld en laat alle aspecten zoals YouTube (video), SoundCloud (audio), Flickr (foto) en Facebook, MySpace (Netwerken) e.d.  terugkomen in het blog/de site. Een soort ‘push & pull’ mechanisme ontstaat dan tussen de eigen online wereld en de social online wereld wat leidt tot een vergroting van de totale online wereld. De bijgevoegde afbeeldingen uit de presentatie visualiseren een en ander.

Met alleen de technologie ben je er nog niet. Er is ook nog sprake van een ander mechanisme dat op het netvlies dient te komen. Daarvoor zijn 3 zaken belangrijk: Relevantie, Consistentie en Discipline. Zet uiteen welke content relevant is om via de eigen online wereld en de sociale online wereld te publiceren. Voorbeelden zijn: nieuws-items, columns, muziek (demos en releases), podcast, vodcast en a/v-streaming (Relevantie). Bepaal hoe vaak je deze aspecten wilt openbaren (Consistentie) en vervolgens houdt dat dan vol (Discipline) want daar zit de echte uitdaging immers ‘de aanhouder wint’.

Een mooie vorm van interactie welke de nieuwe artiest zou kunnen hebben met zijn fans is zijn demos online zetten op zijn website/blog en zo zijn fans betrekken bij het beslissingsproces van de nieuw uit te brengen muziek. Dat kan natuurlijk via de eigen online omgeving, maar ook weer via de social omgevingen.

Tot slot is belangrijk dat als je er aan begint de basics van online mee te nemen in het achterhoofd. De nieuwe website en alle opgezette sociale paginas krijgen niet vanzelf bezoekers, daarvoor dienen mensen zelf te benaderd te worden via het net. Dat betekent dat je de muziek die je gemaakt hebt ouderwets moet promoten via DJ’s die de muziek draaien. Zij zijn tenslotte de ‘tastemakers’. Dit kunnen natuurlijk de bekende DJ’s zijn, maar ook de zogenaamde zolderkamer DJ’s zijn natuurlijk ook  ‘influencials’. Zo zou je hen dus moeten volgen en via hun netwerken zoals hun Twitter-, Facebook-, Hyves-, MySpace- paginas e.d. jouw demos posten. Daarnaast zou de nieuwe artiest blogs die over muziek schrijven kunnen benaderen om reviews over zijn muziek te schrijven of natuurlijk fans vragen of zij een review willen schrijven.

Waar zit dan het verdienmodel voor de nieuwe artiest? Op het moment dat de muziek populair wordt kan de nieuwe artiest een deel van zijn muziek achter een paywall zetten, een donatie vragen of zal hij gewoonweg aanvragen krijgen voor optredens. Wanneer hij genoeg fans heeft kan hij natuurlijk ook zelf een ‘zaal’ afhuren en een concert/optreden tegen een vergoeding geven voor zijn ‘die-hard’ fans. Daarnaast zou de artiest zijn site of blog natuurlijk kunnen voorzien van advertenties of merchandise-items. Tot slot kan de muziek wanneer deze populairder is geworden ook worden aangeboden via betaalde abonnee-diensten, betaalde downloadsites of freemium-diensten zoals Spotify.

Door bovenstaande weg te volgen ben ik van mening dat er voor de nieuwe artiest licht aan het einde van de tunnel is.

Het spreekt voor zich dat er vragen of opmerkingen zijn. Natuurlijk wil ik die graag beantwoorden. Voor diegene die geintereseerd zijn of een discussie willen aangaan ben ik bereid de hele presentatie Artiest 2.0 op lokatie te doen.

Lees ook:

19 Comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s