Achtergrond: De staat en subsidie

Nederland schreeuwt moord en brand. Popband De Staat ontvangt een subsidie van een miljoen euro. Moet het systeem van subsidieverschaffing door de Nederlandse staat niet veranderen? Niet lang geleden gaf ik een interview voor de gemeente Eindhoven. Enkele passages uit het interview die het onderwerp subsidie aanraken.

Uitgeven aan verkeerde dingen

Op mijn verzoek hardop te filosoferen over hoe de (muziek)wereld er over tien jaar uitziet, reageert hij afwijzend. ‘Je kunt jezelf beter de vraag stellen: hoe ziet de wereld er vandaag uit? De realiteit van gisteren strookt namelijk nu al niet meer met de manier waarop we onze systemen hebben ingericht.’ Vervolgens steekt hij snel door naar manier waarop de overheid (met name pop)podia subsidieert. ‘Poppodia boeken vaak bandjes waarvoor weinig belangstelling is. Dat de belangstelling klein zou zijn, hadden ze kunnen weten als ze van tevoren hun huiswerk hadden gedaan. Een gemiddeld bandje kun je opzoeken op internet. Als een band geen followers heeft, neemt die ook niet zijn eigen fan base mee. We steken dus subsidiegeld – gemeenschapsgeld hé?! – in muziek waar geen vraag naar is. We lijken het uit te geven aan de verkeerde dingen.’

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Aan het infuus

Veel poppodia drijven volgens Doeland op subsidies en hangen aan het infuus van de overheid. ‘Echte ondernemers zijn er nauwelijks in de wereld van de poppodia. Ik ben ervan overtuigd dat je zonder subsidie de popzalen vol kunt krijgen. Als je subsidie ontvangt, wil dat in feite zeggen dat je niet rond kunt komen. Dan klopt je begroting niet. Dan boek je bandjes die geen mensen trekken, verkoop je geen bier en vind je geen sponsoren.’ Hoe moet het dan? Doeland: ‘Zorg voor je eigen levensvatbaarheid. Dat meen ik oprecht. Ik ben vijfentwintig jaar geleden begonnen in de muziekindustrie en we hebben destijds geen subsidie gehad. We brachten muziek uit – gabbermuziek – waarvan iedereen in de industrie zei: dat wordt nooit een succes. We hebben er uiteindelijk miljoenen cd’s van verkocht.’

Luisteren naar social media

Slim programmeren is geen hogere wiskunde. Iedere programmeur van een poppodium kan uitvogelen wat goed loopt en verkoopt oftewel welk risico hij neemt, aldus Doeland. ‘In Nederland gebruiken 9,8 miljoen mensen Whatsapp en 9,2 miljoen mensen Facebook. Je kunt daar naar ‘luisteren’. Er zijn allerlei tools in omloop waarmee je in social media kunt zoeken en de resultaten kunt analyseren. Begin met die data te verzamelen en vraag jezelf af welke informatie je eruit zou willen halen. Wereldwijd zijn zo’n 3,5 miljard mensen geconnecteerd via internet. Dat is de helft van de wereld! En die vertellen elke dag, in woorden of door hun gedragingen, wat ze leuk vinden en wat niet. Poppodia laten heel veel waardevolle informatie liggen.’

Platform

Veel evenementen programmeren artiesten waarvan ze verwachten dat ze veel bezoekers kunnen trekken. Doeland: ‘Voor je het weet, staan op elk festival dezelfde artiesten. Wat onderscheidt je dan van de andere festivals? Je moet het heel anders benaderen. Je moet vaststellen wat het publiek is dat je wilt bereiken en vervolgens onderzoeken wat ze willen. Misschien willen ze wel artiesten die nog bijna niemand kent. Een goed voorbeeld is 22Fest, een festival in Amsterdam dat is gebouwd rond het platform 22Tracks. Onbekende muziek. Bandjes en artiesten zonder grote follow. Dat festival is in 2015 voor het eerst gehouden en trok een kleine vierduizend bezoekers. Voor een eerste keer is dat goed. Ze maken slim gebruik van hun platform. Daar zitten meer dan honderdduizend muziekliefhebbers op die geïnteresseerd zijn in die nieuwe muziek.’

Nek uitsteken

De heersende opvatting is dat je alleen met mainstream muziek veel publiek kunt trekken en veel geld kunt verdienen. Maar juist in de mainstream is de concurrentie moordend. Een niche, mits goed benaderd, biedt waarschijnlijk betere kansen. Doeland: ‘Thunderdome, het evenement met gabbermuziek waar ik zelf bij betrokken was, is daarvan misschien nog wel het beste voorbeeld. Wij wilden voor onze cd destijds deals maken met platenmaatschappijen, maar kregen bij de meesten te horen: deze muziek wordt straks niet op de radio gedraaid en wordt dus niet succesvol. De meesten hebben zich destijds ernstig vergist. Natuurlijk kwamen op het eerste evenement niet meteen tienduizend mensen af. Maar wel vijfduizend. En daarna zevenduizend. En toen tienduizend. Muziek heeft tijd nodig om ontdekt te worden.’

Volgens Doeland zijn er veel studies gedaan naar subsidies voor instellingen. ‘Ze hebben nauwelijks het gewenste effect. Wel een ander effect, namelijk voorkomen dat organisaties als een onderneming worden gerund. Mijn advies aan de overheid: als je de sector dan toch wilt stimuleren, geef dan geen subsidie, maar leen investeringskapitaal. De gemeenschap is daar twee keer bij gebaat: het geld komt terug én de BTW komt binnen. Voor veel podia geldt: hou op met je hand ophouden maar ga ondernemen.’

Lees ook


(advertentie)

boek download edm en de digitale wereld.001

One Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s