Column: Zieltjes winnen voor de DJ Mag Top 100

English translation read here

Voor Our House schrijf ik twee wekelijks een gastcolumn. In de eerste bijdrage stond ik stil bij de werking en invloed van de DJ Mag Top 100, waarvoor de Grote Lobby net weer is gestart. Mijn visie: ‘Zorg voor een betere, verantwoorde mix van digitale bewijsstukken’.

Het stemmen voor de meest besproken muziekranglijst is weer begonnen. En het debat in de dance-industrie komt meteen weer op gang. Menig dj – van wie nu al bekend is dat ze niet meer mee kunnen, kijkende naar hun prestaties op de social media – maakt zich zorgen over zijn of haar positie. Het winnen van zieltjes is weer los.

Hitlijsten zijn al decennia lang belangrijk in de muziekindustrie. Door sommigen worden ze zelfs gezien als de ruggengraat van de scene, want zonder de hitlijst is niet duidelijk hoe het gesteld is met de populariteit van een liedje. Een belangrijke zaak, zo blijkt.

Hits inkopen?

Niet heel lang geleden liet het televisieprogramma RamBam zien hoe je een liedje de hitparade in koopt. Kopen? Jazeker. Met Harry Slinger van Drukwerk en een re-release van een oud liedje werd Jan Dirk Vis, eigenaar van een oud en gerenommeerd entertainmentbureau, benaderd of hij kon helpen. En dat kon hij. Voor 1.500 tot 3.000 euro investering een gegarandeerde hit.

Ik vroeg me vorig jaar af of het aantal stemmen niet in het niets valt ten opzichte van de manier waarop fans met dj’s omgaan in de digitale wereld. Met name op de social media kanalen. Daarnaast vroeg ik me af of het stemmen beïnvloed zou kunnen worden als de groep stemmers dusdanig klein is dat de degene die daadwerkelijk effectief campagne voert het verschil maakt.

Promogirls met iPads

Op Tomorrowland, de thuisbasis van Dimitri Vegas & Like Mike, keken bezoekers vorig jaar vreemd op toen ze een promotieteam van het duo aan het werk zagen. Een aantal mooie dames was uitgerust met iPads om stemmen binnen te halen.

Geen gebruikelijke methode om zieltjes te winnen. Het AD sprak ‘promogirl’ Elisabeth over haar werk. Wat blijkt? Niet alleen op Tomorrowland waren promoteams aanwezig.

“We waren soms wel met 60 meisjes en werden het hele land doorgereden. Het effectiefst waren de schoolbezoeken. In de pauzes vroegen we leerlingen te stemmen”, vertelt zij over haar bijbaan. Saillant detail: Dimitri Vegas & Like Mike stonden alvast ingevuld op plaats 1.

Afgelopen weekeinde zijn de ‘promogirls’ met iPads al weer gesignaleerd in Antwerpen.

“Ze konden ook op een andere dj stemmen”, aldus Debby Wilmsen van Tomorrowland vorig jaar tegenover het AD. Volgens haar hebben de iPad-acties niet gezorgd voor de winst. “Dimitri Vegas & Like Mike reizen nu al de hele wereld over. Waar zij staan, verkopen ze in een mum van tijd de show uit. Dáárom hebben zij gewonnen, niet vanwege de iPad-actie.”

Interessant. Wanneer ik andere statistieken erop nasla, zoals de prestaties op de diverse digitale kanalen kan ik niet anders concluderen dat de nummer 1 positie een ietwat te hoge beloning is voor het harde werken van het Belgische duo.

Bijstellen van de meting

In de muziekindustrie werden in de afgelopen decennia de parameters van de hitlijst zoals de Top 100 regelmatig bijgesteld. Vinylverkopen kregen cd-verkopen erbij. Die werden samen fysieke verkopen. Daar kwamen sinds drie jaar ook downloads en audiostreams bij. En onlangs werd aangekondigd dat de streams van YouTube nu ook meetellen.

Een mix van parameters die ervoor zorgt dat een beter beeld ontstaat wat er speelt binnen de muziekindustrie. Iets dat nu al heeft bijgedragen aan een radicale verandering bij de uitreiking van de Popprijs in Nederland. New Wave is een winnaar uit onverwachte hoek. In mijn ogen volkomen terecht.

Het stemproces voor deze DJ Mag Top 100 is dit jaar wederom niet aangepast. Wanneer je cijfers uit de digitale wereld mee zou laten tellen ontstaat een ander beeld of een andere ranglijst. Een beeld waar ik me – als ik dj zou zijn – veel drukker om zou maken dan het werven van stemmen met iPads.

De dj en zijn positie in de digitale wereld

De positie in de digitale wereld komt tot stand door sitebezoek, aantal keer dat naar een dj wordt gezocht op Google en de manier waarop fans met dj’s omgaan via de diverse social media-kanalen als Facebook, Twitter, Instagram en YouTube.

Maar ook Shazam, Snapchat, Soundcloud en Spotify kun je meenemen. Deze cijfers zijn elke dag zichtbaar. Daar hoef je geen aparte stemmen voor te werven. De fans hebben hun stem al laten gelden. Zij kiezen elke dag wie zij populair vinden of niet. En laten dat ook nog blijken.

Wanneer een nieuwe manier van meten niet wordt toegepast bij de DJ Mag Top 100 lijst dan zal de lijst altijd ter discussie staan of zelfs gaan verdwijnen. Dat zou zonde zijn voor een instituut dat jarenlang een mooie bijdrage levert aan de mondiale dance-industrie.

Vooralsnog kijk ik elke dag naar andere cijfers en statistieken rondom dj’s in het digitale territorium. Deze zijn veel intrigerender. O ja, alvast een voorproefje. Heel langzaam komen we in de fase van ‘predictive analytics’. Op een dag – die niet heel ver weg is – wordt het mogelijk om de nummer 1 dj van de volgende dag, volgende week of volgende maand te voorspellen aan de hand van gedrag van fans op de social media kanalen.

Om stemmen te tellen hoef je niet te wachten tot oktober.

* Deze column verscheen eerder op Our House

– Foto door Xolali.com


(advertentie)

Raamwerk Digitale Strategie 2016.015

One Comment

Plaats jouw reactie