Dance-industrie conservatief aan het worden?

Er wordt de afgelopen jaren geprobeerd door Artiesten/DJ’s en Managers van Artiesten/DJ’s of platenmaatschappijen wanhopig voet aan de grond te krijgen binnen het radio– en tv-landschap. Er wordt met man en macht getracht muziek ten gehore proberen te brengen zodat er exposure wordt gecreerd voor de Artiesten/DJ’s dan wel voor de tracks die Artiesten/DJ’s maken. Er wordt geprobeerd om een live-set of voor opgenomen DJ-set geplaatst te krijgen bij Dance Department van Radio 538, bij Clubbin van Slam FM of een Essential Mix te regelen bij BBC Radio 1’s Dance programma van Pete Tong. Danwel worden Dance-tracks of clips van Dance-tracks bij de diverse Radio of TV stations aangeboden om maar airplay te krijgen. Alles ten faveure van het creëren van exposure voor de DJ/Artiest of de muziek die hij draait.

Onlangs werden we geconfronteerd met het feit dat een DJ ons een bericht stuurde dat zijn set van een evenement dat wij verzorgen niet mocht worden uitgezonden of naderhand als podcast mocht verschijnen, want hij zou van diverse platenmaatschappijen geen promo’s meer ontvangen als zijn sets nog zouden worden uitgezonden of als podcast zouden verschijnen via een van onze kanalen. Dit was voor mij het signaal om weer eens een en ander op te schrijven.

De afgelopen jaren roep ik binnen het concern waar ik voor werk dat we nieuwe technologie moeten omarmen en dat door allerlei nieuwe hardware, zoals mobiele telefoons met 32 Gigabyte opslag en cameras die tot wel met 8 tot 10 Megapixels kwaliteit kunnen fotograferen of video opnemen, de content van de evenementen zoals SensationTrance Energy, In Qontrol, Defqon, QlimaxMystery Land, Decibel Outdoor en anderen gewoon op het internet verschijnt ook al publiceren wij het zelf niet. Waarschijnlijk hebben vele binnen het concern gedacht ‘waar heb je het over?’ en ‘zo’n vaart loopt het toch allemaal niet!’.

De laatste 2 a 3 jaar proberen we via onze platformen Sensation.comDance-Tunes.comQ-Dance.nlID-T.comB2S.nl en anderen waar we mee werken voor vele mensen, die geen kaartje hebben kunnen bemachtigen om welke reden dan ook, op de avond of dag op een kwalitatieve manier mee te laten genieten of na het evenement op een kwalitatieve manier na te laten genieten van de diverse DJ-sets die plaatsvinden of hebben plaatsgevonden. Hiervoor hebben we de benodigde toestemmingen nodig van de DJ’s/Artiesten. Hetgeen altijd voor de nodige stress zorgt. Er zijn immers altijd DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen van de DJ’s/Artiesten die hun toestemming weerhouden om de meest uiteenlopende redenen.

Een 5-tal van de meest voorname redenen die we medegedeeld krijgen zijn;

  • Ik draai exclusieve remixes of remakes die ik heb gemaakt, daarom mogen jullie mijn set niet uitzenden of podcasten via internet.
  • Ik draai nieuwe producties die nog niet gereleased zijn, daarom mogen jullie mijn set niet uitzenden of podcasten via internet.
  • De kwaliteit van de stream of de podcast is te hoog, daarom mogen jullie mijn set niet uitzenden of podcasten via internet.
  • Ik wil mijn set eerst terughoren, daarom mogen jullie mijn set niet uitzenden of podcasten via internet.
  • Ik wil gewoon niet dat mijn set wordt uitgezonden of gepodcast via internet.

Ik ben het daarom kwijt als ik kijk naar bovenstaande redenen en de wijze waarop diverse DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen met het internet als nieuw medium omgaan. De kansen voor exposure zijn groter dan ooit en de afhankelijkheid van traditionele media, zoals Radio en TV, voor DJ’s/Artiesten slinkt met de dag. Helemaal raak ik het kwijt als ik de redenen, waarom sommige DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen van de DJ’s/Artiesten hun toestemming weerhouden, eens afzet tegen wat er al jaren lang gaande is aangaande het verkrijgen van exposure voor DJ’s/Artiesten of Dance-tracks via de traditionele media, zoals Radio en TV.

  • Ik draai exclusieve remixes of remakes die ik heb gemaakt, daarom mogen jullie mijn set niet uitzenden of podcasten via internet. Kennelijk hebben DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen van de DJ’s/Artiesten geen problemen met het laten horen van de remixes of remakes er geen problemen mee wanneer ze live draaien voor Radio 538, Slam FM, BBC Radio 1 of andere traditionele zenders.
  • Ik draai mijn nieuwe producties die nog niet gereleased zijn, daarom mogen jullie mijn set niet uitzenden of podcasten via internet. Kennelijk hebben DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen van de DJ’s/Artiesten geen problemen met het laten horen van nieuwe producties wanneer ze live draaien voor Radio 538, Slam FM, BBC Radio 1 of andere traditionele zenders.
  • De kwaliteit van de stream of de podcast is te hoog, daarom mogen jullie mijn set niet uitzenden of podcasten via internet. Kennelijk zijn DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen van de DJ’s/Artiesten niet op de hoogte dat de kwaliteit van streaming audio of podcasts 11 tot 14 keer zo laag is als die van een CD.
  • Ik wil mijn set eerst terughoren, daarom mogen jullie mijn set niet uitzenden of podcasten via internet. Kennelijk hebben DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen van de DJ’s/Artiesten hier geen problemen mee wanneer ze live draaien voor Radio 538, Slam FM, BBC Radio 1 of andere traditionele zenders.
  • Ik wil gewoon niet dat mijn set wordt uitgezonden of gepodcast via internet.Kennelijk zijn DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen van de DJ’s/Artiesten niet op de hoogte dat door allerlei fantastische hardware, zoals mobiele telefoons met grote opslag capaciteit en goed audio/video opname mogelijkheid, hun muziek of set die zij ten gehore brengen op evenementen toch op het internet verschijnt ook al geven zij hun toestemming niet om een officiele audio/video-stream te verzorgen of podcast te faciliteren na het evenement.

Deze week werd eens te meer duidelijk dat de hedentendaagse technologie er voor zorgt dat niks voor de wereld meer onopgemerkt blijft, nog te controleren valt. Wanhopig probeerde de Iraanse regering te verhinderen dat de buitenlandse pers beeldverslag deed van de demonstraties naar aanleiding van de omstreden uitslag van de presidentsverkiezingen in Iran. Kansloze actie. De beelden bereikte ons toch doordat mensen met hun mobiele telefoons of videocameras via sociale netwerken als Twitter of Facebook hun beelden verspreidden. Andere traditionele media namen deze beelden integraal van het internet over en zo kregen we toch beeldverslag vanuit Iran. Een overduidelijk voorbeeld van hetgeen ik al boven vaststelde dat content gewoon op het internet verschijnt ook al publiceert degene van wie de content is of onder controle wil hebben het zelf niet.

Kijkend naar het bovenstaande lijkt het er veel meer op dat DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen van de DJ’s/Artiesten niet begrijpen wat ze met het internet aan moeten, simpelweg niet openstaan voor allerlei veranderingen of de ‘oppertunities’ (nog steeds) niet (willen) zien van het internet.

Een zorgwekkende ontwikkeling. De Dance-industrie is toch progressief en innovatief? En toch niet conservatief! Vaak genoeg moet ik toch concluderen dat menigeen die binnen de Dance opereert er een conservatieve houding op nahoudt. Ik kan DJ’s/Artiesten, managers of bookers van DJ’s/Artiesten of platenmaatschappijen van de DJ’s/Artiesten daarom alleen maar adviseren zo veel mogelijk nieuwe technologie te omarmen en iedereen die op een goede en kwalitatieve manier exposure wil geven aan DJ’s/Artiesten medewerking te verlenen. Dit zal immers bijdragen aan de exposure en carriere van de DJ’s/Artiesten en de promotie van de Dance muziek.

Zonodig stel ik mij natuurlijk weer beschikbaar om over het bovenstaande van gedachten te wisselen tijdens een lunch, diner of gewoon aan de bar tijdens een van de vele conferenties of evenementen.

Enhanced by Zemanta

13 Comments

Plaats jouw reactie