Investeren in fans

Fans

De prijs van muziek verschuift op termijn naar bijna nul. Via Social Media ontstaan er directe relaties tussen artiesten en luisteraars. De meeste inkomsten genereren Artiesten of Bands al een tijd niet meer met hun CD‘s of downloads. Die verdienen zij met het geven van de bijbehorende optredens. Muziek wordt daarmee meer een beleving of vehikel dan een fysiek product. Distributie tussen luisteraars onderling is gemeengoed en de schaarste verplaatst zich van aanbod naar aandacht.

De ervaring leert dat innovaties binnen de entertainment-wereld, met name in de muziek, zeer langzaam gaan. Dit mede ingegeven door het feit dat challengers altijd afhankelijk zijn van de gevestigde partijen, in dit geval de rechthebbenden. Tekenend voor de discussie is het feit dat er niet of nauwelijks gesproken wordt over ‘opnieuw nadenken over de toegevoegde waarde van content of dat de toepassing van het huidige business-model nog wel relevant is’.

Niet zo lang geleden hebben platenmaatschappijen en muziekuitgevers de wereld van muziek nog gedomineerd. Artiesten en Bands hebben de platenmaatschappijen en muziekuitgevers nodig gehad voor hun bereik. Die tijd is voorbij. De kracht van zelfgepubliceerde content is groter dan menigeen denkt. Deze zelfgepubliceerde content kan de springplank zijn voor een carrière van de Artiest of Band. Creëren van fans of gevolg is in eerste instantie waar het omgaat alvorens rechten, die een Artiest of Band heeft, ten gelde kunnen worden gemaakt.

Als je vandaag als nieuwe Artiest of Band start, wat is een mogelijk te bewandelen weg? Hieronder uiteengezet een mogelijk te volgen pad.

Zet met iedereen (lees: platenmaatschappij, muziekuitgever, manager e.d. als die aanwezig zijn), die betrokken is bij de Artiest of Band, een rechtenbeheermaatschap’ op. Door de ‘rechtenbeheermaatschap’ wordt het eenvoudiger om nieuw soortige overeenkomsten te sluiten. Er is immers een gezamenlijk belang.

De ‘rechtenbeheermaatschap’ vertegenwoordigt alle rechten. Binnen deze ‘rechtenbeheermaatschap’ worden alle takken van sport betreffende de exploitatie van rechten van een Artiest of Band vertegenwoordigd. Aan het eind van elk boekjaar zal de ‘rechtenbeheermaatschap’ de balans opmaken uit de exploitatie van alle rechten. De winst wordt verdeeld op basis van de gemaakte afspraken tussen de partijen.

Het staat eigenlijk al decennia vast. Goede content levert relaties met fans op. Content is een PR middel. De content, in dit geval muziek, is een manier om de eigen expressie van een Artiest of Band te propageren. Het staat ook vast dat Artiesten of Bands bij een platenmaatschappij zo goed als altijd de eigen carrière financieren, immers kosten voor de studio, videoclip(s), tour-support, verpakking e.d. worden vaak verrekend met de royalty-inkomsten. Op de eerste singles wordt eigenlijk niets verdiend door de Artiest of Band. Uit bovenstaand gegeven kun je opmaken dat een Artiest of Band eigenlijk ook zijn muziek (lees: bijvoorbeeld de eerste 3 singles) gratis weg zou moeten geven om fans of gevolg te creëren.

Content-strategie

Het volgen van een goede contentstrategie is feitelijk waar het om gaat. Bij de contentstrategie dien je het principe ‘Content = King = Data’ zoals getoond in het bovenstaande diagram in de gaten te houden. Dat wil zeggen wat je er in stopt in dit geval content levert informatie of data op die relevant is voor het verdere vervolg van de strategie of beleid.

Relevantie, consistentie, discipline principe

Er is nog sprake van een ander mechanisme dat op het netvlies dient te komen. Daarvoor zijn 3 zaken belangrijk: ‘Relevantie = Consistentie = Discipline’ (zie bovenstaand diagram). Zet uiteen welke content relevant is om via de eigen online wereld en de sociale online wereld te publiceren. Voorbeelden zijn: nieuws-items, columns, muziek (demos en releases), podcast, vodcast en a/v-streaming (Relevantie). Bepaal hoe vaak je deze aspecten wilt openbaren (Consistentie) en vervolgens houdt dat dan vol (Discipline). Daar zit de echte uitdaging immers ‘de aanhouder wint’.

Dialoog

Een mooie vorm van interactie, welke de nieuwe Artiest of Band kan hebben met zijn fans, is het online zetten van demo’s op zijn website/blog en via een sociale omgeving als Soundcloud. Zo worden fans betrokken bij het beslissingsproces van de nieuw uit te brengen muziek. Een andere mogelijkheid van interactie is het bepalen van een mogelijk tour-schema. Tezamen met de fans bekijken in het welk gebied de grootste interesse ligt om te spelen.

Eigen domein verweven met Sociale Werelden

Bij een goede content-strategie heb je aan kanalen zoals een eigen webdomein, Facebook, Hyves, Twitter of YouTube in eerste instantie al voldoende. Later kunnen er andere kanalen worden toegevoegd.

Daarnaast zijn er nog een aantal dingen die men in de gaten dient te houden.

  • Eigen domein en sociale online werelden direct tezamen opzetten. Alle online omgevingen maken onderdeel uit van de totale strategie.
  • Alle muziek dient goed beschikbaar te worden gemaakt in de diverse zoekmachines, dit verhoogt het verkeer naar de diverse online werelden.
  • Omarm sociale identiteiten, vraag bezoekers om connectie te maken met hun Facebook, Hyves of andere bekende indentiteiten zoals een Hotmail– of een Gmail-account.
  • Omarm sociale content, met andere woorden foto’s, filmpjes e.d. van (mogelijke) fans, die gemaakt zijn van de Artiest of Band. Geef ruimte in het eigen domein of een van de sociale werelden voor het uploaden van foto’s en filmpjes van derden.
  • Deel alle eigen content via alle mogelijke sociale werelden (push & pull zie presentatie). Denk hierbij bijvoorbeeld aan het eigen Flickr-, Picasa– of YouTube-kanaal.
  • Neem deel in de online conversatie met de fan: luister, anticipeer en voer dialoog of openbaar, volg en informeer. Omarm de kwaliteiten en ideeën van het publiek en voeg die toe aan het eigen repertoire.
  • De online werelden zullen op elke wijze dan ook benaderbaar moeten zijn: via desktop, labtop, smartphone, ipad e.d. Zorg voor de juiste weergave op elk apparaat en via elke browser.
  • Koppel de klantendatabase aan sociale analytics en web analytics. Zo kan er onder andere bepaald worden wie van de fans het meest invloedrijk is.

Influencers

Het openbaren van de eerste singles gaat tevens voor de Artiest of Band nog andere effecten opleveren. Bijkomende positieve effecten zullen zijn:

  • De publicatie van de muziek draagt bij aan de online marketing van de Artiest of Band. De naamsbekendheid van de Artiest of Band zal omhoog gaan en de online reputatie zal toenemen.
  • Er wordt waardevolle data van de fans vergaart. Deze data zorgt ervoor dat men betere inzichten verkrijgt, betere beslissingen zal nemen en betere strategieën voor de toekomst zal ontwikkelen. Bijvoorbeeld een mogelijke tour of optredens op de plek waar fans dat willen, ontwikkeling van merchandise of het bepalen van het te releasen repertoire. Daarnaast kan de Artiest of Band nieuwe werken eerst van te voren te peilen bij de echte fans.

Oude wijn in nieuwe zakken. De kost gaat voor de baat uit. Een aantal cliches gaan echt op. Créer fans of gevolg door het beschikbaar maken van content. Neem deel aan de online conversatie met de fans: luister, anticipeer en voer dialoog of openbaar, volg en informeer. Omarm de kwaliteiten en ideeën van het publiek en voeg die toe aan het eigen repertoire. Een Artiest of Band zal in het begin van haar carriere leren van zijn of haar fans waar behoefte aan is en waar zij bereid toe zijn om voor te betalen. Het begin van een carriere van een Artiest of Band komt eigenlijk op het volgende neer: investeren in fans.

Lees ook:

6 Comments

  1. Zeer goede blog, interessant dat je veel schrijft over de Artiest icm sociale media!
    Vele laten in mijn ogen een hele boel mogelijkheden liggen.

Plaats jouw reactie