Op de achtergrond: Tijd voor een nieuwe hitlijst? | #lijstje

Nederlandse artiesten zouden op grote schaal de hitlijsten manipuleren door gebruik te maken van vervalste ip-adressen. Op deze manier zouden de artiesten populairder en succesvoller lijken dan ze zijn, zo schrijft De Telegraaf iets meer dan een maand geleden.

De krant baseert destijds zijn uitspraken op uitlatingen van Maarten Steinkamp, directeur van platenmaatschappij CNR. “In toenemende mate wordt de Top 100-singlelijst tot een volslagen farce gedegradeerd door het veelvuldig kopen van het eigen product om daar een hogere positie mee te bewerkstellingen”, aldus Steinkamp.

Een gouden plaat die geen gouden plaat is daar komt het feitelijk op neer. Toch zijn er andere lijstjes. Zo is er al de Billboard Social 50 en Next Big Sound waar je kunt zien welke artiest het snelst beweegt op internet en welke artiest het meest populair is op de belangrijkste Sociale kanalen. Rankingz geeft een lijst met Deejays en tegenwoordig ook Artiesten en Bands weer. Wie is het populairst en heeft de beste online reputatie?

Bij Rankingz is van mening dat iedereen een online reputatie heeft. Deze bestaat uit een aantal aspecten zoals de prestaties van een website, de positie in de zoekmachines, hoe wordt er over iemand geschreven op blogs en fora, hoe wordt er over iemand ‘gepraat’ op Social Media en wordt er content van diegene verstuurd of gedeeld. Eigenlijk is iedereen een merk.

DJ's op Rankingz

De positie in een lijst is niet zozeer om een absoluut cijfer te bepalen, maar om de online reputatie van een merk te presenteren ten opzichte van ‘peers’ oftewel gelijken.

Daartoe wordt per merk een aantal ‘performance indicatoren’ gemeten zoals:

  • Invloed van een merk, uitgedrukt in o.a. de Klout score
  • Ontwikkeling van de fan-base van een merk
  • Ontwikkeling van de ‘buzz’ rondom een merk, danwel de ‘share of voice’ van een merk binnen de groep van ‘peers’.

Merk op dat de gemeten absolute getallen slechts worden gebruikt om de relatieve positie ten opzichte van ‘peers’ te bepalen. Weegfactoren bepalen de bijdrage van de ‘performance indicatoren’ aan de uiteindelijke positie van een merk in de lijst.

De reputatie matrix, die op de detailpagina van een merk staat, beoogd verder inzicht te geven in aspecten als:

  • Presence c.q. bereik c.q. awareness – hoe ‘groot’ is het merk online, gemeten naar de fanbase op verschillende kanalen
  • Activiteit – hoe actief is een merk c.q. hoeveel activiteit is er rondom een merk
  • Engagement – hoeveel actieve fans zijn te ontdekken en hoe vaak wordt het merk genoemd in de berichten

Merk tot slot nog op dat:

  • De reputatie-matrix geeft inzicht middels absolute getallen, maar juist ook de relatieve positie (de ranking) op de verschillende onderwerpen. Dit geeft een model om merken onderling te vergelijken en te begrijpen waarom online reputatie is zoals hij is, c.q. zich ontwikkeld.
  • De reputatie-matrix wordt nog uitgebreid met inzichten t.a.v. content (videos, muziek, foto’s, artikelen …) die wordt geconsumeerd en gedeeld.

Wat zou het effect kunnen zijn van dit soort lijstjes? Programmeurs en Boekers zullen naast dat zij doodgegooid worden met demo’s en internetfilmpjes steeds meer inzicht krijgen in hoe Artiesten, Bands en DJ’s zich manifesteren op het internet. Waarom nog een artiest, band of DJ boeken die helemaal geen online presence heeft? Als er online geen fans zijn, zijn er waarschijnlijk ook geen fans die naar een optreden, concert of evenement komen zou een simpele redenering kunnen zijn.

Het wordt eenvoudiger nieuwe Artiesten, Bands of DJ’s te signaleren. Risico’s kunnen worden verkleind door Artiesten, Bands en DJ’s te programmeren in te grote zalen of podia doordat inzichtelijk wordt hoe groot hun fanbase nu eingelijk is en waar deze vandaan komt.

Het meten van ‘Verkopen’ is niet meer de belangrijkste factor, zo lijkt het. Views, plays, mentions, verkeer, sentiment en online bezoekers zijn enkele van de factoren die relevant zijn geworden voor een Artiest, Band of DJ. Online reputatie zal straks het succes van een Artiest, Band of DJ gaan bepalen is het inzicht dat zo langzamerhand ontstaat. De Top 40 of de Mega top 100 verliezen hun kracht als graadmeter. Zijn Social Media Rankings dan de nieuwe hitlijsten?

Bekijk de lijstjes op Rankingz:

One thought on “Op de achtergrond: Tijd voor een nieuwe hitlijst? | #lijstje

  1. Pingback: Opmerkelijk: Kopen politici fans op Twitter? | #opmerkelijk | Doeland's Digitale Wereld

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s