Achtergrond: Hoe de gamesindustrie voorloper is in de Metaverse

Geschatte leestijd - 5 minuten

Hoewel je het begrip ‘Metaverse‘ steeds vaker voor bij ziet komen, is het concept alles behalve nieuw, zoals Meta, het moederbedrijf achter Facebook ons doen wil geloven. Wanneer je goed kijkt naar waar de Metaverse om draait, is te zien dat er al twee decennia lang allerlei varianten zijn! Vooral in de gaming-industrie. In dit artikel lees je hoe deze sector de voorloper is in de Metaverse.

Metaverse in kinderschoenen

In 1992 besteedt schrijver en gameontwikkelaar Neal Stephenson aandacht aan het concept ‘Metaverse’. Niet veel later, in 2003, brengt ontwikkelaar Linden Lab de game ‘Second Life’ uit. Het is een virtuele wereld waarin de speler, zoals de naam al verklapt, een ’tweede leven’ creëert. In de online-omgeving van Second Life kunnen spelers socializen, werken, studeren, trouwen en feesten. Er ontstaat gaandeweg zelfs een goedwerkende economie in de wereld van Second Life. Met virtuele valuta L$, de zogenaamde Linden-dollar, kunnen spelers virtueel vastgoed, diensten en luxeproducten kopen.

De definitie van de Metaverse luidt als volgt: ‘een collectieve, virtuele, gedeelde ruimte’ waar fysieke en digitale realiteit samenkomen en virtueel verbeterd worden.‘ Wanneer je die definitie vergelijkt met de wereld van Second Life, kan je niets anders concluderen dat Linden Lab in 2003 al een Metaverse heeft gecreëerd. Een Metaverse die goed is voor zo’n 70 miljoen accounts. Het welbekende Habbo Hotel, met 5 miljoen maandelijkse gebruikers destijds, is ook een goed voorbeeld van een ‘Metaverse-pionier’. Ook Habbo Hotel is een platform waarbij spelers een online alter ego kunnen creëren en online kunnen socializen met andere spelers.

Moderne Metaverses

Gameontwikkelaars experimenteren met hun eigen virtuele werelden. En dat doen ze met groot succes. Vooral Minecraft, Fortnite en Roblox zijn hier leidende voorbeelden van. De Zweedse bouw- en survivalgame Minecraft is in enkele jaren zelfs uitgegroeid tot de meest populaire game ter wereld. Naar schatting struinen maandelijks 171 miljoen spelers door de kubus-achtige Metaverse van Minecraft. In totaal bracht de game de ontwikkelaars zo’n 3 miljard dollar op.

Verder zijn Roblox en Fortnite ook twee belangrijke spelers als het gaat om game-Metaverses. De eerstgenoemde virtuele gamewereld is goed voor ruim 45 miljard dollar. Roblox is een kindvriendelijk spel waarin spelers eigen sub-games kunnen maken. Denk aan een online verstoppertje of schattenjacht. Daarnaast zijn er ook grotere omgevingen die een levende stad nabootsen. Dit met winkels, entertainment en restaurants. Vooral de Robux, Roblox’s in-game valuta, heeft een stabiele koers en dat zorgt voornamelijk voor het financiële succes van de game. Schietspel Fortnite flirt na grote successen openlijk met implementatie van hun spel in de Metaverse. Onlangs investeerde de ontwikkelaar Epic Games 30 miljoen dollar in Hadean; een zogenaamde Metaverse infrastructure developer.

Consoles pionieren in de Metaverse

Als laatst is de technologie waarmee gebruikers een Metaverse kunnen bezoeken erg toegankelijk. Heden ten dage zijn gameconsole-leveranciers als Sony met ruim een half miljard Playstation home-varianten, Nintendo ruim 600 miljoen handheld-apparaten en Microsoft met zo’n 180 miljoen apparaten de koplopers in de Metaverse.

De enige échte ‘voorwaarde’ is dat de game-omgeving online en sociaal moet zijn. Denk bijvoorbeeld aan fantasy role play-game World of Warcraft en strategiespel League of Legends met respectievelijk 120 miljoen gebruikers en 124 miljoen spelers. Beide spellen zijn speelbaar na het afsluiten van een abonnement. Als laatst is Grand Theft Auto ook een relevante game als Metaverse-voorloper. In dit spel kunnen spelers in-game geld verdienen door het verrichten van criminele activiteiten. Met dat verdiende geld is het mogelijk onder andere huizen, supercars en cruiseschepen te kopen waarmee je, in de virtuele versie van Los Angeles, jouw reputatie als topcrimineel versterkt. Eigenlijk net zoals nu in de Metaverse kan.

Conclusie

Wanneer je de ontwikkelingen in de gamesindustrie onder de loep neemt, is het helder dat de ontwikkelaars al enkele adequate Metaverses hebben gecreëerd. Maar niet alleen voor game-bedrijven liggen er kansen in de Metaverse. Onderzoek de mogelijkheden van de Metaverse en ontdek wat deze virtuele realiteit voor jouw bedrijf kan betekenen.

Lees meer


Vind je het tof wat je gelezen hebt en zou je de redactie willen ondersteunen. Ja?

Voor 2,99 Euro in de maand help je ons al!

(Je kunt de maandelijkse betaling op elk gewenst moment stopzetten.)

QR Maandelijkse Donatie
Liever met iDeal/PayPal betalen of een eenmalige donatie doen? Dat kan hier.

Jouw donatie wordt zeer gewaardeerd!


>> Kijk hier alle afleveringen van Trends In Business

>> Meer over het optimaliseren van jouw Digitaal Vermogen lezen? Download de digitale bundel van drie boeken ter waarde van 75.- Euro. Tijdelijk helemaal voor niets! Download ze hier …

>> Masterclass of workshop digitale transformatie boeken? Kijk dan hier …

>> Kijk ook naar Trends In Business met de aflevering over digitale transformatie


Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Plaats jouw reactie