Achtergrond: Gaat de dance-industrie weer voorop?

De rechtszaak tussen Spinnin’ Records en Martin Garrix is inmiddels hervat. Waarom zijn artiesten zo argwanend naar hun labels en andere vertegenwoordigers van hun rechten? Wat moet er veranderen? Gaat de dance-industrie weer voorop? Doorbreken zij het zoveelste vacuüm?

Ingewikkeld

De ingewikkelde structuur van afrekenen en de vele betrokken partijen bij dit proces maakt dat partijen in de keten argwanend handelen naar elkaar. Niemand weet exact meer hoe het zit. Op een paar uitzonderingen na. Hoe vaak gebeurt het niet dat Buma/Stemra wordt bestempeld als boeventronie, als rovers. En liggen artiesten en muziekmaatschappijen overhoop vanwege gebrekkig inzicht in de vergoedingenstructuur. Het algemeen heersende beeld voor velen is dat de muziekindustrie een ondoorzichtige industrie is. Juist nu kan de dance-industrie de handschoen oppakken om daar wat aan te doen.

Eerlijker, sneller en transparanter afrekenen tussen muziek- of videodienst en de artiest, daar zouden de spelers binnen de industrie zich op moeten concentreren. Of zoals het eigenlijk hoort: ‘Makers in staat stellen sneller een eerlijke vergoeding te ontvangen voor het werk dat ze doen’. Onderstaande beknopte uitleg van Rightsshare, een Nederlandse blockchain-leverancier die actief is in de dance-industrie, maakt dat duidelijk.

Imogen Heap

Britse zangeres Imogen Heap vond het nogal vervelend dat ze een nummer maakte, haar muziek uit handen gaf en enkele jaren later pas geld ontving. Vaak een fractie van wat er in totaal mee verdiend was. Ze heeft nu een nummer uitgebracht en fans kunnen de muziek direct bij haar downloaden. De betaling verloopt via een smart contract: een slim contract. Er is al vastgelegd wie welk deel van het geld krijgt en dat kun je ook als betaler goed zien.

De case van Imogen Heap is overigens niet een standaard die schaalbaar zou kunnen zijn voor een hele industrie. Dit betreft slechts een enkel nummer. Straks moeten de afspraken van tientallen miljoenen nummers worden geregistreerd. Deze contracten worden vastgelegd in een netwerk. In de kern ontstaat een wereldomvattend grootboek dat transacties over miljoenen databases registreert. Dit grootboek is voor iedereen beschikbaar. Het is gemaakt om aan toe te voegen, of om te controleren. Dit principe wordt blockchain genoemd.

Vertrouwen

Alhoewel de technologie oorspronkelijk was bedoeld om Bitcoin-transacties (je weet wel, die virtuele munteenheid) te volgen wordt hij nu al toegepast bij transacties met alles wat waardevol is: intellectueel eigendom en patenten. Ook bij kunst, muziek, testamenten en zelfs stemmen bij verkiezingen wordt de technologie ingezet. Door het gebruik van blockchain-technologie is er een rol van een onafhankelijke derde, die de transactie kan volgen en opslaan. Deze derde is geen overheid, bank of notaris. Maar een onafhankelijke technologie. Die moet zorgen voor integriteit en vertrouwen.

Het internet kun je zien als een medium voor het uitwisselen van informatie. Blockchains zijn een medium aan het worden om waarde uit te wisselen. Dat gaat grote impact hebben op de manier waarop we zaken doen. Zo zal de blockchain vroeg of laat worden ingezet voor registreren en beheren van rechten. Dat is betrouwbaarder, eerlijker en goedkoper.

Het belang van de muziekindustrie zou nu moeten zijn betrouwbare authenticatie van muziek en eerlijke verdeling van rechten en gelden. Het gaat erom dat muziek- en videodiensten als Spotify en YouTube, en ook Facebook straks bij ieder nummer weten wie ze moeten uitbetalen. Dit zou allemaal veel efficiënter, sneller en transparanter kunnen. De blockchain-technologie faciliteert dit.

Wie volgt

De technische mogelijkheden voor een blockchain-database zijn aanwezig. Om de keten te realiseren moeten dj’s, auteurs, collectieve beheerorganisaties, producenten, platformen en uitgevers de verandering aangaan. De muziekrechten in de blockchain vast gaan leggen. Of iedereen bereid is om met een blockchain-database te gaan werken zal moeten blijken. Wanneer artiesten en andere rechthebbenden vele male sneller en goedkoper hun vergoedingen van muziek- of videodiensten zouden kunnen ontvangen lijkt dit niet een grote uitdaging. Of toch wel?

Verandering is in de afgelopen vijftien jaar niet het sterkste punt van veel betrokkenen binnen de muziekindustrie. De belangen van de vele betrokkenen spelen daarbij nog steeds een grote rol. Is een volgend vacuüm al weer in de maak? Of gaan de spelers, zoals BUMA/Stemra en dancelabels binnen de muziekindustrie nu eindelijk pro-actief innoveren? Dit lijkt niet het geval. Toch was het de dance-industrie die voorop liep in de digitalisering van muziek. Nu ligt er nu ook weer een mooie taak voor de dance-industrie om een voortrekkersrol te pakken om de vergoedingenstructuur eerlijker en transparanter te maken. Welke dj volgt Imogen Heap?

* Dit is een bewerkte versie. Deze post verscheen origineel in nummer 28 van DJ Mag Nederland

– Foto door Xolali.com

Meer artikelen over blockchain en de muziekindustrie


(advertentie)

boek-download-edm-en-de-digitale-wereld-001-1

DOWNLOAD THE EBOOK IN ENGLISH HERE

4 Comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s