dance tunes

Dance-Tunes

geschreven door: Gert van Veen

Peter Hillebrands was altijd een van de echte muziekmannen binnen ID&T. Een rol die hij deelde met de persoon met wie hij ook jaren samenwerkte in Dance-Tunes: Denis Doeland.

Denis had in de jaren negentig platenzaak Bad Vibes gerund voor ID&T (zie deel 1). Later was hij als A&R manager verantwoordelijk geweest voor de muziek selectie van alle Thunderdome CD’s, waarvan ID&T er miljoenen had verkocht. In de nieuwe eeuw was hij een jaar lang music director van ID&T Radio. Daarnaast leverde hij jaarlijks een belangrijke muzikale bijdrage aan Sensation: de Megamix.

De Megamix – een ruim 20 minuten durende mix van dancehits en classics – was het enige moment van de nacht dat er geen dj achter de draaitafels stond. Desondanks was het steevast een publieksfavoriet. Niet alleen door al die herkenbare dancetracks, stuk voor stuk hoogtepunten, die altijd maar even werden aangetikt voordat alweer een nieuwe kraker volgde, maar ook omdat dit het moment was dat het visuele spektakel, inclusief vuurwerk echt los ging.

—–

—–

IK DRAAI OP SENSATION, MAAR JE ZIET ME NIET

De megamix was een idee van Duncan geweest, zegt Denis. ‘Hij wilde een moment in de nacht creëren dat er showdingen konden gebeuren. Dat er rozenblaadjes uit het dak zouden vallen, dat soort gekkigheid. En hij kwam bij mij met de vraag: hoe kunnen we dat regelen? Dus de eerste megamix, in 2002, hebben we helemaal samen gemaakt. Het tweede jaar had Duncan daar al iets minder geduld voor. Het is  een lang proces namelijk. We zaten dagen in de studio, om het steeds verder te perfectioneren. Maar Duncan had het natuurlijk altijd druk, dus liet hij de megamix op een gegeven moment los. Daarna deed ik het zelf en kwam ik steeds met de nieuwste versie op kantoor. Ik selecteerde de muziek, dus kon altijd zeggen: “ik draai op Sensation, maar je ziet me niet”, haha.’

‘Op een gegeven moment’, zegt Denis, ‘kwamen we er achter dat we de show echt konden combineren met de muziek. Dan kreeg ik van de kant van de productie vragen als: “Kun je dit stuk niet effe tien seconden verlengen, want dat komt beter uit met het Bengaals vuurwerk.” En met de nieuwe audiotechnologie, werd het ook steeds makkelijker om dat soort dingen te doen. We namen de megamix altijd op in de studio van Arjan Rietvink. Met hem kon ik ook tot het uiterste gaan om er uit te halen wat erin zat.’

Denis heeft de megamix zo’n tien jaar vanaf het eerste begin samengesteld, tot het moment dat hij in 2012 vertrok bij ID&T. ‘Daarna heb ik het stokje overgedragen aan Peter Hillebrands. En Peter heeft er uiteindelijk weer zijn eigen draai aan gegeven.’

—–

—–

DANCE-TUNES

Denis en Peter hadden op dat moment al zo’n acht jaar samengewerkt: vanaf 2004, toen Dance-Tunes, de download portal van ID&T van start ging. Een ambitieus project, want een website waar je tegen betaling muziek kon downloaden was er nog niet in Nederland.

Denis: ‘Ik heb letterlijk het contract met (auteursrechtenorganisatie) Buma/Stemra, het eerste contract voor digitale licentieverlening, in elkaar gezet. Zoiets bestond nog niet, dus dat moesten we nog helemaal bedenken.’

Dance-Tunes startte op het moment dat ID&T juist zijn  eigen muziekuitgeverij, ID&T Publishing, had verkocht. ‘Duncan vroeg me wat ik met mijn deel wilde doen’, zegt Denis nu. ‘En ik zei: “laten we dat geld herinvesteren in onze digitale droom.” Het idee had ik eigenlijk al vanaf het jaar 2000. Het eerste businessplan heb ik nog ergens liggen. Daarna, met de komst van Apple’s iTunes wisten wij het zeker: er gaat iets gebeuren nu. Als deze grote jongen instapt. Internationaal waren er al meerdere spelers op de markt. Beatport, Audio Jelly en Juno. Die dachten allemaal: digitale muziek in de dance, dat wordt het. Maar in feite hadden we niet echt een voorbeeld. We zagen Dance-Tunes een beetje als de digitale versie van de dertig, veertig dancewinkeltjes in het land tegenover een grote keten als de Free Record Shop.’

Het idee van een downloadportal was zo nieuw, dat Dance-Tunes op allerlei onverwachte obstakels stuitte. Denis: ‘Als we een deal hadden met een platenlabel kregen we de muziek op tapes. Die moesten wij dan digitaliseren, elke track omzetten naar mp3. Dat hebben we met hele catalogi van allerlei partijen moeten doen. Dat was een van de dingen waar Peter de hele tijd mee bezig was. Nieuwe muziek digitaliseren en selecties maken uit die muziek voor wat er op de site moest komen.’

Al die muziek binnenhalen was nog een hele onderneming. Niet alleen computers, maar vooral ook internetverbindingen waren – voor huidige begrippen – tergend langzaam. Denis: ‘We waren de inbellijnen nog maar net voorbij. En we gingen helemaal uit ons bol dat we op een gegeven moment naar een 50 mbit internetverbinding gingen. Soms was het ook handiger en sneller om een complete harde schijf met muziek mee te nemen van de platenmaatschappij in plaats van alles over het internet te sturen.’

In die eerste jaren maakte Dance-Tunes het zichzelf soms ook wel onnodig moeilijk, grinnikt hij. ‘Als ik de website met de wetenschap die ik nu heb nog een keer zou bouwen, zou  ik gewoon een zoekbalk maken, waarin je alleen de naam van het liedje hoefde in te toetsen. Maar in het begin dachten we: we moeten artiestenpagina’s maken en die voorzien van allemaal informatie. En die was natuurlijk slecht te krijgen, want de platenlabels hadden dat vaak niet beschikbaar, hadden geen foto’s van hun artiesten en ga zo maar door. Dus al dat soort gekkigheid leidde tot heel veel extra werk. We hadden meer mensen op de payroll, maar kwamen er uiteindelijk achter dat we er geen liedje meer om verkochten. Geen enkele labelpagina of artiestenpagina heeft uiteindelijk bijgedragen aan onze omzet. Je moest gewoon zorgen dat je alle liedjes in je catalogus had. Dat was het enige dat telde.’

—–

Dance-Tunes Presentatie 2009

—–

STREAMING IS DE TOEKOMST

Uiteindelijk bleek het niet eenvoudig, of liever: onmogelijk om Dance-Tunes winstgevend te maken. Vooral ook omdat er, zegt Denis, steeds weer innovatiebudget nodig was. ‘In het begin dachten we nog: “als we nu investeren dan zijn we even klaar.” Maar zo werkt het dus niet. Je moet met de tijd blijven meegaan.’

Een van de vernieuwingen die Denis voor zich zag was dat downloaden van muziek in de toekomst steeds meer plaats zou maken voor streamen – zoals dat nu gebeurt met Spotify en Apple Music. ‘Al in 2008 heb ik een presentatie gegeven voor de aandeelhouders en de platenmaatschappijen. Want ik wilde Dance-Tunes hybride maken, een download/streamingdienst. En nou ja, goed, dat hebben we niet meer gehaald, we hadden gewoon het geld niet om te investeren, al wist ik dat daar de toekomst lag.’

Tegelijkertijd in 2008 begon ID&T met haar digitaliseringstraject. Er werd vol ingezet op eCommerce waar Denis verantwoordelijk voor werd. Online ticketing en merchandise verkoop waren daarbij de pijlers. Peter nam de dagelijkse leiding van Dance-Tunes op zich. Drie jaar later, in 2011, vertrok Denis bij ID&T. Dance-Tunes werd uiteindelijk verkocht.

Hij bouwde een nieuwe carrière op als gerespecteerd auteur van columns, artikelen en boeken over de mogelijkheden en uitdagingen van de digitale wereld, waarvoor hij alle in zijn jaren bij ID&T opgedane kennis maximaal kan inzetten. Zijn veelgeprezen boek ‘EDM en de digitale wereld’ – een handleiding voor digitale strategieën in de dance-industrie – verscheen in 2015.

Bovenstaand is een passage uit het boek: “Celebrate Life: The Story of ID&T – deel 2” een uitgave van Mary Go Wild.

—–

Gert van Veen (1955) is musicoloog, journalist en producer. Hij wordt het geweten van de Nederlandse dance-scene genoemd. Van Veen publiceerde eerder Welcome To The Future (1994), Release – Het verhaal van ID&T, deel 1 (2004) en was hoofdredacteur van Mary Go Wild, dat bekroond werd met de Pop Media Prijs 2013.

Bekijk ook

Schrijf je hier in …

Lees ook

Boeken Denis Doeland

Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl

—–