Uitgelicht: Het matchen van merken en artiesten

Read-in-English

Veel intermedairs werken met een artist profile, waarbij op detailniveau wordt gekeken naar kernwaarden, doelgroep, USP’s, distributie en communicatie rondom een artiest. Dit model vertegenwoordigt volgens hen het DNA van een artiest, welke zij vervolgens matchen met het DNA van merken of organisaties. Op deze manier claimen zij vrij nauwkeurig te kunnen zoeken naar goede matches. Deze methode lijkt zijn beste tijd gehad te hebben in het digitale tijdperk.

Social bepaalt carrière

Veel mensen profileren zich tegenwoordig online via sociale netwerken zoals Twitter en Facebook. Ook steeds meer merken en artiesten maken een online profiel aan, om op deze manier mee te gaan met de tijd. Bij de merken en artiesten scoort het profileren ook redelijk hoog, maar gebruiken zij sociale media toch vooral om eigen content te publiceren. Merken willen hun product of dienst verkopen aan klanten en artiesten bieden hun muziek en optredens aan. Beiden vinden het publiceren van content daar blijkbaar belangrijk voor.

Sociale netwerken zijn niet meer uit het leven van jongeren weg te denken. Jongeren gebruiken social media om op de hoogte te blijven van andere jongeren en om zichzelf te profileren. Ze voelen de constante drang om updates en berichtjes te checken. Wat doen anderen, ‘mis ik niets?’, ‘Is mijn status op Facebook al geliked?’ Een leven zonder sociale media en smartphones is bijna niet meer denkbaar voor jongeren. Ze gebruiken het in hun contact met leeftijdsgenoten en om zichzelf naar anderen te presenteren. Daarentegen geven zij ook aan welke merken zij ‘liken’ en ‘communiceren’ zij over bepaalde merken wel of niet.

Matchen met merken

Het matchen van artiesten met merken kan tegenwoordig dan ook op een andere en veel accuratere manier. Namelijk door volgers van een artiest verder te volgen via de diverse sociale netwerken en te kijken bij welke merken zij vervolgens voorkomen als volger van een specifiek merk en over welk merk zij specifiek communiceren.

Jibe Company en DDMCA hebben een matchingsmodel aan de hand van data van Rankingz (red. tegenwoordig onderdeel van Fanalists) ontwikkelt waarbij het mogelijk is om artiesten te matchen met merken door te ‘luisteren’ naar de verschillende sociale netwerken. Onderstaande grafiek die eerder tijdens Dance & Brands op het ADE 2014 is gepresenteerd geeft een actueel voorbeeld met echte data van Martin Garrix de huidige nummer 4 DJ van de wereld en de huidige snelste stijger binnen Rankingz waarbij in twee weken is gekeken welke merken het dichts bij de artiest staan in de productgroepen Automotive, Food & Beverage, Fast Moving Consumer Goods en Fashion.

Merken matchingsmodel

Matchingsmodel

De merken Seat, Opel, Heineken, Budweiser, Zara, H&M, McDonald’s en KFC zijn als enkele voorbeelden uit een grotere set van merken genomen. Er is gekeken naar de mate van engagement overlap en volgers overlap. Hoe dichter het merk bij Martin Garrix in het centrum in de buurt komt des te groter is de voornoemde overlap en zou je daarmee kunnen stellen dat dat het meest interessante merk is om mee samen te werken.

Het wordt met het matchingsmodel makkelijker om strategische beslissingen te maken en invulling te geven aan de executie in de samenwerking tussen artiesten en merken. Tevens geeft het ook een dimensie aan de digitale merkwaarde van een artiest. Het model werkt ook voor festivals en evenementen. Maar ook voor merken die zoeken in specifieke genres naar een match met een specifieke artiest.

Download

Lees ook

Bekijk ook

Kijk hier het boek in


(advertentie)

Download hier jouw gratis eBook

 


(data support door)

DDMCA-Fanalists-Jibe Company

3 Comments

  1. […] Feitelijk wordt het vrij eenvoudig om uit de relatie met de achterban zichtbaar te maken (zie ook: ‘Het matchen van artiesten en merken’ op #D2W), welke merken interessant zijn om te integreren binnen de achterban van ID&T. En dat […]

Plaats jouw reactie