Data: de digitale reputatie van acts op Eurosonic Noorderslag 2016

Is een digitale reputatie relevant? Wat als je als artiest of band elke dag keihard werkt om, via een legitieme manier consequent betere inhoud te maken, betere relatie met fans aan te gaan en actief relaties met relevante beïnvloeders die voordelen als act zouden kunnen creëren aan te gaan, op te bouwen? Dan wil je weten hoe je presteert. Je kijkt immers toch ook elke dag hoe jouw website, app of social media kanaal presteert.

EBLive kijkt samen met Rankingz, Fanalists en DDMCA naar de ontwikkeling van de digitale reputatie van acts die geprogrammeerd staan op Eurosonic Noorderslag 2016. Hoe presteren zij voor en na Eurosonic Noorderslag in 2016? Hoe gaat het met hun digitale reputatie na het festival?

Digitale reputatie

Een digitale reputatie van een act zegt iets over de mate van binding van de omgeving met de act. Succesvolle acts zijn in de positie om met hun eigen communicatiemiddelen, producten en gedragingen de belangrijkste invloed te hebben op de reputatie die zij bij fans hebben.

Een digitale reputatie wordt opgebouwd door wat er op internet te lezen valt. Niet alleen de informatie die je zelf op internet plaatst, op bijvoorbeeld je website of in sociale kanalen, maar ook informatie die fans op internet zetten, bouwt deze vorm van reputatie op. Of je een solo artiest, bandlid of band bent, de digitale reputatie is voor iedereen van groot belang. Ook al ben je niet bewust bezig met je digitale reputatie, fans hoeven maar iets over jou of jouw muziek, optreden of gedrag op internet te plaatsten en je digitale reputatie is een feit. Zonder dat je het weet, maar wel voor iedereen zichtbaar.

Een goede digitale reputatie draagt bij aan het succes, en kan bijdragen aan een offline en online groei van fans. Wees je bewust welke informatie op het internet staat. Een goede reputatie betekent immers dat jouw digitale merkwaarde toeneemt.

Acts

Allereerst wordt gekeken op welke kanalen acts in 2016 op Eurosonic Noorderslag aanwezig zijn. De tien voornaamste digitale kanalen zijn hiervoor bekeken. Van de 273 acts – die komende editie staan geprogrammeerd – heeft het overgrote deel een website, een Facebook-pagina, Twitter-kanaal, en Soundcloud- en Spotify-profiel. Opvallend in de onderstaande grafieken is dat slechts 13% een YouTube kanaal heeft. En dat bijna elke artiest of band wel een Facebook-pagina heeft. Zelfs meer dan het aantal acts dat een website heeft.

ESNS16 - Artists and Bands.014

Wereldwijd gebruikt men wekelijks 4,8 verschillende platforms. Naast Facebook zijn met name Twitter, YouTube en Instagram populair in Nederland zo blijkt onlangs uit het onderzoek van TNS Nipo. Apart is dan om te constateren dat acts nog ‘slecht’ aanwezig zijn op Instagram en YouTube, zo blijkt uit bovenstaande grafieken. De acts gebruiken ongeveer drie kanalen en blijven daarmee achter het gebruik van de internetgebruiker.

Nieuw paradigma

De muziekindustrie is sterk veranderd als gevolg van de introductie van digitale middelen. Het gevolg daarvan is dat een nieuwe dynamiek is ontstaan, nieuwe paradigma’s bepalen of een act succesvol wordt. Eén daarvan richt zich op het toepassen van directe digitale kanalen. De verandering op het gebied van communicatie, innovatie, marketing en verkoop voltrekt zich in de industrie in een razend tempo. De ‘always connected’ realiteit geeft meer dan ooit mogelijkheden om een directe relatie met jouw (potentiële) achterban te onderhouden. Digitale kanalen vormen nu de meest effectieve, flexibele en schaalbare manier om deze relaties te ontwikkelen.

Om dit te doen, moet je als act wel dit nieuwe paradigma omarmen. In het contact ‘oude stijl’ richten de meeste acts zich slechts steeds op een paar sleutelkanalen, waarin ze selectief aanwezig zijn. Het nieuwe paradigma vraagt om een continue aanwezigheid in alle relevante kanalen. De achterban – fans – bepaalt immers zelf wanneer, in welke mate en op welke manier ze contact met een act zoekt. Onderstaande tabel geeft de prestatie weer van de 20 best presterende Facebook-pagina’s gemeten over 28 dagen terug van 7 december.

ESNS16 - Artists and Bands.015

Tamagotchi

De digitale reputatie van een act is net als een Tamagotchi. Het is vrij eenvoudig om voor een Tamagotchi te zorgen. Zo kan je de Tamagotchi voeden, er mee spelen, leeftijd, gewicht, honger, geluk en discipline controleren. Het ei wordt ouder en groeit op. Hoe is afhankelijk van de kwaliteit van de verzorging. Toch is het ei sterfelijk. De levensduur varieert van een paar dagen tot een paar weken, afhankelijk van de wijze waarop het ei verzorgd word.

De Tamagotchi vertoont akelige gelijkenis met het onderhouden van jouw digitale reputatie. Als je die niet onderhoud ga je digitaal dood. Jouw digitale reputatie maakt ook allerlei fasen door en die moet je net als een Tamagtochi onderhouden. De mate van verbinding van een act met hun fans drukt zich uit in engagement en interactieratio’s die in de tabel te zien zijn.

Website

Gezien de meeste acts op Facebook aanwezig zijn is gekeken naar de prestatie van de websites van de 5 best presterende acts op dat moment. Een overzicht van de belangrijkste factoren die de kwaliteit van hun website weergeven.

ESNS16 - Artists and Bands.016

De website score is een cijfer op een schaal van 100 punten, dat de prestatie op het gebied van internetmarketing vertegenwoordigt. Het algoritme is gebaseerd op 50 criteria, waaronder zoekmachine gegevens, structuur van de website, prestatie van de website en andere relevante zaken. Een score lager dan 40 betekent dat er op veel gebieden valt te verbeteren. Een score boven de 70 is een goed teken en betekent dat de website hoogstwaarschijnlijk goed is geoptimaliseerd. Zoals uit de tabel valt op te maken is er voor alle acts nog werk aan de winkel. Lost Frequencies bijvoorbeeld heeft geen website. De volledige rapporten kunnen bij de redactie worden opgevraagd. Ook van de acts die niet in de tabel voorkomen.

Marktaandelen en herkomst

De meeste acts komen uit Nederland, Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en Frankrijk. De bookers met het grootste aandeel acts zijn Friendly Fire, Mojo, Agents After All, Alles Los en Radar. Zo blijkt uit onderstaande gegevens.

ESNS16 - Artists and Bands.001

ESNS16 - Artists and Bands.002

ESNS16 - Artists and Bands.003

Mediawaarde

Voorzichtig kun je al kijken naar de mediawaarde die de acts creëren. Voor artiesten zijn waarden in geld voor het bereiken van een doelgroep gemakkelijker te begrijpen dan interactie-tarieven gebaseerd op bijvoorbeeld ‘kliks’ of ‘acties’. Je kunt schatten hoeveel mensen werden bereikt via berichten van een Facebook-pagina. Om zoveel mogelijk gebruikers te bereiken met traditionele reclame, bijvoorbeeld een advertentie via een banner, hoeveel geld zou je dan moeten uitgeven? Dit getal wordt verkregen door het aantal mensen dat je wilt bereiken met een gemiddelde CPM-waarde te vermenigvuldigen.

Met deze benadering is het mogelijk om een advertentiewaarde van berichten voor een bepaalde Facebook-pagina te berekenen en te vergelijken. De eerdere tabel geeft ook de waarde weer van 20 acts. Het betreft hier de mediawaarde over de genoemde periode.

Wat is dan de mediawaarde van Eurosonic Noorderslag die acts voor het festival creëren? Doordat veelal alle acts blij zijn met hun optreden op het festival maken zij daar melding van op hun Facebook-pagina. Deze berichten kun je uitdrukken in mediawaarde. Deze berichten leverde het festival naar schatting zo’n 330 duizend euro aan mediawaarde op over de gemeten periode.

Data

De door de organisatie van Eurosonic Noorderslag aangeleverde data is door artiesten, bands, hun bookers of managers zelf ingevuld. Het kan zijn dat kanalen bij bepaalde acts ontbreken of niet zorgvuldig zijn ingevuld. Toch geeft de eerste data een eerste goed inzicht. Het komende jaar zal EBLive samen met Rankingz, Fanalists en DDMCA de acts blijven volgen. Het kan dus zijn dat wanneer artiesten of bands nog geen specifiek kanaal gebruikten dit wordt toegevoegd. Per kwartaal volgt er dan ook een update. Het is een dynamische analyse. Waar staan alle acts eind 2016 en hoe hebben ze zich digitaal ontwikkelt?

* Deze post is in verkorte vorm verschenen in EBLive December 2015 – Januari 2016.

Lees ook 

→ Meer artikelen over data


(advertentie)

boek download edm en de digitale wereld.001

 

One Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s