Vooruitblik: Geld verdienen met muziek, kan het? | #ipan

IPAN is een netwerk van ondernemers die werkzaam zijn in digitale media. IPAN (Interactive Professional Association Netherlands) is opgericht in mei 1998 en heeft ruim 400 leden. Het doel van IPAN is het helpen van haar leden door het gezamenlijke netwerk en het delen van kennis. IPAN organiseert morgen haar laatste grote event voor de zomer van 2011 in Dauphine, Amsterdam met als titel “Geld verdienen met muziek, kan het?’. Vooruitlopend op het event waar haalt #D2W nog even wat columns naar boven die raakvlakken hebben met het onderwerp dat morgenavond ter tafel komt bij de IPAN-bijeenkomst.

Het vacuüm van de muziekindustrie

De muziekindustrie zou er goed aan doen zich niet aan dezelfde steen te stoten als destijds in het Napster-tijdperk. Als er een moment is wanneer er goede concurrenten voor Apple’s iTunes kunnen ontstaan, alsmede legale alternatieven voor de illegale diensten als Rapidshare, Megaupload, Spotnet etc. dan is nu het moment. Gezonde marktwerking in de digitale muziekwereld kan nu echt op diverse fronten gerealiseerd worden … Muziekindustrie: ‘smeed eens het ijzer wanneer het heet is’ luidt het devies. De vraag die de komende tijd zal spelen is: ‘Stoot de muziekindustrie zich tegen dezelfde steen of komt er eindelijk een einde aan het vacuüm van de muziekindustrie?

Lees hier de gehele column

Downloadverbod is niet het antwoord

Toegang tot digitale content en dienstverlening op internet worden de hoeksteen van toekomstige verdienmodellen voor een ieder, die zich met bijvoorbeeld de exploitatie van muziek bezighoudt. De verkoop van fysieke producten aan fans of liefhebbers zal drastisch afnemen, omdat de nadruk bij de moderne, digitale consumenten in de toekomst minder op bezit zal liggen dan in het tijdperk van fysieke mediadragers. Kijkende naar de ontwikkelingen als SpotifyAmazon MP3 Player, DropBox, Box.net en dergelijke dan valt iets op. Bezit maakt plaats voor beschikbaarheid, belevenis, gemak en service. Dat betekent dat betrokken partijen hier businessmodellen omheen dienen te ‘verzinnen’. We zijn benieuwd hoe lang de discussie rondom het downloadverbod nog duurt. Ons devies voor rechthebbenden ‘probeer anders te denken, kijk naar kansen niet naar bedreigingen’

Lees hier de gehele column

Bezit maakt plaats voor toegang

Toegang tot digitale content en dienstverlening op internet worden de hoeksteen van toekomstige verdienmodellen voor een ieder, die zich met de exploitatie van muziek bezighoudt. De verkoop van fysieke producten aan fans of liefhebbers zal drastisch afnemen, omdat de nadruk bij de moderne, digitale consumenten in de toekomst minder op bezit zal liggen dan in het tijdperk van fysieke mediadragers. Kijkende naar de ontwikkelingen als SpotifyAmazon MP3 Player, DropBox, Box.net en dergelijke dan valt iets op. Bezit maakt plaats voor beschikbaarheid, belevenis, gemak en service. We leven langzamerhand in een tijd waar bezit plaats maakt voor toegang.

Lees hier de gehele column

Investeren in fans

Oude wijn in nieuwe zakken. De kost gaat voor de baat uit. Een aantal cliches gaan echt op. Créer fans of gevolg door het beschikbaar maken van content. Neem deel aan de online conversatie met de fans: luister, anticipeer en voer dialoog of openbaar, volg en informeer. Omarm de kwaliteiten en ideeën van het publiek en voeg die toe aan het eigen repertoire. Een Artiest of Band zal in het begin van haar carriere leren van zijn of haar fans waar behoefte aan is en waar zij bereid toe zijn om voor te betalen. Het begin van een carriere van een Artiest of Band komt eigenlijk op het volgende neer: investeren in fans.

Lees hier de gehele column

Fragmentatie rechtenbeheer helpt niet

Ik heb het idee dat sommige zaken (nog) niet opschieten. Daarnaast ben ik verbaasd hoe weinig passie er bestaat binnen de Dance-industrie om verder te ondernemen op het digitale muziekvlak. De kansen zijn groter dan ooit en het lijkt er op dat niet iedereen ze ziet of dat sommigen ze gewoon negeren. Er lijkt een vacuüm te ontstaan in de gevestigde orde. Hieronder som ik een aantal voorbeelden op van zaken die ik nog steeds tegen kom.

Lees hier de gehele column

Artiest 2.0: Is er licht aan het einde van de tunnel (deel 3)

Of het onbeperkt downloaden tegen een vast bedrag per maand het ‘gouden ei’ is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat hedentendage de consument of bezoeker op internet bepaald. Dat betekent dat muziekdiensten naar hun klanten dienen te luisteren en zo nodig meerdere vormen dienen aan te bieden. Hetgeen dan ook gaat gebeuren medio 2010 bij Dance-Tunes. Het zal dan ook naar verloop van tijd gaan blijken waar de voorkeur van de klant naar uit gaat.

Lees hier de gehele column

Artiest 2.0: Is er licht aan het einde van de tunnel (deel 2)

Op dit moment zie ik allerlei artiesten en DJ’s die al wat jaren meelopen in de Dance worstelen met de vraag hoe het nu verder moet in de toekomst met hun muziek. Ze verdienen immers niets of nauwelijks wat als er uberhaupt nog vinyl wordt uitgebracht en hun back-catalogus van Dans-vloer hits loopt ook niet. Daarnaast hebben ze in het verleden vaak overeenkomsten met diverse platenmaatschappijen voor de back-catalogus die hun repertoire vaak ook op de plank laten verstoffen. Wellicht zetten ze de catalogus nog in de downloadwinkels waar het ook niet verkoopt. Er wordt immers geen aandacht aan geschonken door de betreffende platenmaatschappijen doordat deze zich bezighouden met nieuw repertoire en de waan van de dag.

Lees hier de gehele column

Artiest 2.0: Is er licht aan het einde van de tunnel (deel 1)

Waar zit dan het verdienmodel voor de nieuwe artiest? Op het moment dat de muziek populair wordt kan de nieuwe artiest een deel van zijn muziek achter een paywall zetten, een donatie vragen of zal hij gewoonweg aanvragen krijgen voor optredens. Wanneer hij genoeg fans heeft kan hij natuurlijk ook zelf een ‘zaal’ afhuren en een concert/optreden tegen een vergoeding geven voor zijn ‘die-hard’ fans. Daarnaast zou de artiest zijn site of blog natuurlijk kunnen voorzien van advertenties of merchandise-items. Tot slot kan de muziek wanneer deze populairder is geworden ook worden aangeboden via betaalde abonnee-diensten, betaalde downloadsites of freemium-diensten zoals Spotify.

Lees hier de gehele column

Het panel, met als moderator Jort Kelder, bestaat morgen uit;

  • John Ritmeester – Webs, online strategie Fedde le Grand
  • Marc Pols – management Fedde le Grand
  • Jan Willem Brüggenwirth – CEO Radio 538
  • Gilles de Smit – oprichter 22 tracks.com
  • Pim Betist – oprichter Africa Unsigned
  • Denis Doeland – voormalig ID&T, entertainment industry consultant

Vragen of meer weten over de onderwerpen uit de columns? Laat een reactie achter of twitter @denisdoeland.

Misschien ook nog leuk om te lezen

Enhanced by Zemanta

One Comment

Plaats jouw reactie