Achtergrond: Welk merk wint de 1,5 miljoen FIFA-spelers?

Geschatte leestijd - 2 minuten

Bijna even populair als offline voetbal is de digitale evenknie: het spel FIFA 20. Het FD berichtte (op 27 september 2019) dat het digitale voetbal, het gewone voetbal achterna holt. Inmiddels zijn er al 1,5 miljoen Nederlandse FIFA-spelers. Waarom kiezen nog niet meer merken voor het sponsoren van een esports-team?

>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen


Indrukwekkende cijfers Esports

Een aantal opmerkelijke cijfers over FIFA 20:

  • De laatste editie van het FIFA-spel kwam vorige week uit, met – voor het eerst sinds een lange poos – weer een Nederlandse voetballer op de cover: Virgil van Dijk;
  • In Nederland zijn er 1,5 miljoen spelers van FIFA;
  • FIFA is een van de best verkochte games op alle platformen, van de vorige editie zijn er maar liefst 24 miljoen exemplaren verkocht;
  • Wereldwijd heeft Fifa ongeveer 120 miljoen gamers, Fortnite heeft er echter twee keer meer.

120 miljoen gamers, waarvan 1,5 miljoen in Nederland. Een artiest met zoveel fans, zou bijzonder succesvol zijn.


Merken kiezen voor esporters

Merk op: deze esporters verdienen bij topclubs een serieus salaris en gooien ook op social media hoge ogen. Het FD meldt dat de e-sportteams van de traditionele top drie (Ajax, PSV en Feyenoord) tienduizenden volgers hebben op social media. Op persoonlijke titel benaderen sommige esporters zelfs de 100.000 volgers.

Het is dan ook geen wonder dat de eerste merken ervoor kiezen om hun naam aan esporters te verbinden. Vorig jaar sloot Energiedirect.nl voor 200.000 euro een vierjarig contract met de e-sportafdeling van PSV. Een woordvoerder van het energiebedrijf zegt daarover het volgende tegen de roze zakenkrant: “De fans van Fifa naderen de leeftijd dat zij voor het eerst een energieleverancier moeten kiezen. Het is belangrijk dat ze dan ons merk kennen.”

Groeiende business

Verwacht wordt dat de eSports-business drie miljard dollar zal vertegenwoordigen in 2022. Ofwel: een jaarlijkse groei van 35 procent. Er zijn weinig industrieΓ«n die zo snel groeien. Je ziet die groei ook terug in het aantal eSports-kijkers op Twitch. Dat zijn er 15 miljoen; de helft van het dagelijks aantal kijkers op YouTube. The sky lijkt the limit. Wie weet wordt eSports op een dag wel een onderdeel van de Olympische Spelen.

Voor merken en Esporters die willen meespelen in deze groeiende business, deel ik graag deze artikelen:




Luister ook

Liever luisteren naar de posts van Digitaal Vermogen?
Check dan wekelijks deze playlist

Luister ook naar het boek Digitaal Vermogen via Spotify

Check ook

Boeken van Denis Doeland

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

ook te bestellen bij

bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
de boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.