Achtergrond: e-Sporter werk ook aan digitaal vermogen

Geschatte leestijd - 2 minuten

De e-Sporter leeft vaker van het professioneel gamen en de industrie lijkt professioneler te worden. Dat schrijft NRC Handelsblad over deze digitale sporters. Het is tijd dat deze online atleten aan de slag gaan met hun digitaal vermogen, zoals ook Neymar alles uit zijn ecosysteem kan halen. Hier lees je hoe je aan je digitaal vermogen werkt als e-Sporter.

>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen

E-sport wordt volwassen

Volgens marktonderzoeker Nielsen kwam vorig jaar 65 procent van de Nederlanders tussen de 11 en 45 jaar weleens met e-Sports in aanraking. Dat deden ze ofwel door zelf een spel te spelen of door een e-Sporter te volgen.

Deze e-Sporters krijgen meer (fysieke en mentale) begeleiding en ook het prijzengeld stijgt. De wereldkampioen Fortnite won 2,7 miljoen euro en de wereldkampioen FIFA kreeg vorig weekend 225.000 euro. Win je de Tour de France, dan moet je het doen met ‘slechts’ 500.000 euro. Andere cijfers die de opmars van e-Sports illustreren:

  • Er waren in 2017 ongeveer 1,4 miljoen Nederlandse kijkers van e-Sports-wedstrijden en evenementen;
  • Nederland is goed voor zo’n vijf procent van de Europese e-Sports fanbase;
  • De Nederlandse markt groeide afgelopen jaar – naar verwachting – met 24 procent.

Inzetten op fan-relatie

Merk op: ook deze sporters werken veertig uur per week. Ze zijn tijd kwijt met de wedstrijdvoorbereiding en ze werken volop aan de relatie met hun fans. Ze streamen en becommentariëren wedstrijden op platforms als YouTube en Twitch. Ook spelen ze online tegen andere FIFA-spelers, waarvoor fans kunnen doneren (als tegenprestatie wordt hun naam tijdens het streamen genoemd). Ook gaan ze op tournee, maar dan zoals e-Sporters dat doen: denk bijvoorbeeld aan een FIFA-tour langs bioscopen.

Ik schreef het al eerder: door social media – en doordat de games per definitie een online karakter hebben – is er veel interactie tussen spelers en fans. Dat zorgt voor een optimale relatie tussen fan en speler. Spelers weten sponsoren te vinden, omdat ze actief hun relatie met fans weten te onderhouden. Kortom: de e-Sporters passen de beginselen van de relatie-economie al goed toe.

Digitaal vermogen

Toch liggen er nog kansen voor deze sector. E-Sporters zouden bijvoorbeeld nieuwe verdienmodellen kunnen ontwikkelen. Het ontginnen van nieuwe inkomstenstromen is een van de vijf doelen die organisaties hebben die het Business Acceleration Framework gebruiken. Door over te schakelen op zo’n raamwerk, wordt het nog makkelijker om in te zetten op structurele en geautomatiseerde groei.

Ook wordt het makkelijker om te werken aan het Digitaal Vermogen. Ter vergelijking: Neymar zou in potentie miljarden euro’s aan Digitaal Vermogen hebben. Daarbij strekt ook het werken aan de digitale hygiëne tot de aanbevelingen.


Luister ook

Liever luisteren naar de posts van Digitaal Vermogen?
Check dan wekelijks deze playlist

Luister ook naar het boek Digitaal Vermogen via Spotify

Check ook

Boeken van Denis Doeland

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

ook te bestellen bij

bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
de boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.