Achtergrond: Het businessmodel tegen het licht

Internet en social media worden tegenwoordig nog steeds vaak gezien als het nieuwe wondermiddel om fans en klanten te krijgen, omzet te verhogen en naamsbekendheid te vergroten. De afgelopen jaren hebben veel bedrijven, organisaties en merken steeds meer ingezet op digitale aanwezigheid. Een groot aantal bedrijven, organisaties en merken roept daarbij steevast meteen dat die aanwezigheid vooral geld heeft gekost en niet zo veel heeft gebracht, behalve wellicht naamsbekendheid. Het businessmodel komt al helemaal niet aan de orde.

Zoals in een eerder hoofdstuk beschreven is de muziek- en entertainmentindustrie de afgelopen jaren sterk veranderd als gevolg van de introductie van digitale middelen. Er is een nieuwe dynamiek ontstaan en er zijn nieuwe paradigma’s die bepalen of een artiest, festival of evenement succesvol wordt. Eén zo’n nieuwe wetmatigheid is de noodzaak directe digitale kanalen toe te passen. De disruptie op het gebied van marketing, communicatie, verkoop en innovatie voltrekt zich in binnen EDM en haar industrie in een razend tempo.

De ‘always connected’ realiteit geeft artiesten en producenten van festivals en evenementen meer dan ooit mogelijkheden om een directe relatie met de fan of klant te onderhouden. Digitale kanalen, zoals websites, online campagnes, blogs, sociale media en mobiele apparaten, vormen nu de meest flexibele, effectieve en schaalbare manier om deze relaties te ontwikkelen. Artiesten en producenten van festivals en evenementen moeten dit nieuwe paradigma wel omarmen. Het businessmodel is echt veranderd.

In het contact ‘oude stijl’ richten artiesten en producenten zich voor het krijgen van exposure op een paar sleutelkanalen (bijvoorbeeld bepaalde bladen of radiostations), waarin ze selectief proberen aanwezig te zijn. Het nieuwe paradigma vraagt om een continue aanwezigheid in alle relevante kanalen. Fans en klanten bepalen immers zelf wanneer, in welke mate en op welke manier ze contact met jou zoeken. Voor de goede orde in dit hoofdstuk geldt zoals al eerder beschreven dat artiesten als bedrijven worden gezien. Hoe ziet het (nieuwe)businessmodel van de entertainment en muziekindustrie eruit? Wat is de waardepropositie binnen EDM? Wat zijn de (nieuwe) verdienmodellen?

→ Lees hier meer

2 Comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s