Achtergrond: Streaming dwingt artiesten te investeren in fan-relatie

Geschatte leestijd - 3 minuten

Er is al een lange tijd een discussie gaande of streamingplatforms artiesten op een andere manier moeten belonen. De user-centric (gebruiker-gerichte) betaling. Als deze gebruiker-gerichte betaling de plek inneemt van het huidige betaalmodel, dan zijn dj’s – maar feitelijk alle artiesten – gedwongen echt te investeren in hun fan-relatie. Anders hebben ze eigenlijk geen toekomst op de streamingplatforms als Spotify en Deezer.

>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen

Spotify beloont niet evenredig

Als je een abonnement op Spotify hebt – en die kans is groot, want het is de grootste streamingdienst – dan heb je minder invloed op hoeveel geld er naar muzikanten stroomt, dan je misschien zou denken. Stream jij alleen maar hits van Lil Kleine, dan verdwijnt jouw contributie aan Spotify niet compleet in de zak van de Amsterdamse rapper. Het model is onevenredig: Spotify beloont artiesten aan de hand van hoe ze performen ten opzichte van andere artiesten.

Verdiende je vroeger misschien nog een aardig inkomen aan het verkopen van muziek, tegenwoordig moet je ofwel gigantisch zijn of je hebt geen kans op deze platforms. “Critics of this approach say it hurts smaller artists who don’t attract gobs of casual fans or rack up passive listens through Spotify’s increasingly influential playlists”, lees je in een kritiek op The Ringer.

Evenredige betaling is gebruiker-gericht

De oplossing voor dit probleem is een user-centric (gebruiker-gerichte) betaling. Hierbij wordt er per gebruiker bekeken welke artiesten hij of zij luistert. Zij krijgen vervolgens een evenredig deel van diens contributie aan Spotify. Hierdoor sluit de beloning voor artiesten meer aan bij de manier waarop dit georganiseerd werd in de 20e eeuw, toen CD’s niet hadden plaats gemaakt voor streams.

Merk op dat Spotify in dit model nog preciezer moet bijhouden wie welk nummer streamt, wat de administratiekosten verhoogt en dat komt de inkomsten niet ten goede. Taylor Swift getuigt zich in elk geval ambassadeur van het idee. En ze is niet de enige: “Hip-hop 25 years ago was a little fringe in New York, and it would never have become what it is now, if it had been starved from birth,” aldus Crispin Hunt, chair of songwriting body The Ivors Academy.

Volareo deed eerder een poging

Dit is niet de eerste keer dat er een initiatief is om een directe relatie tussen fan en artiest te bewerkstelligen. Eerder schreef ik al over Volareo, de slimme speaker die luisteraars in staat stelt om een ‘fooi’ te geven aan artiesten die ze een warm hart toedragen. De speaker maakt gebruik van blockchain, waardoor het mogelijk wordt om die betalingen zonder tussenkomst van anderen te voldoen.

Nick Yap, bedenker van Volareo, zei hierover: “Vooral voor jongere bands telt elke dollar. Als je een paar honderd dollar verdient, kun je je huur betalen. Dat geld zou niet pas een half jaar later moeten arriveren, via allerlei constructies waar je als artiest geen zicht op hebt.”

Netwerk vergroten

Als muziekdiensten straks user-centric gaan afrekenen, dan is het voor dj’s nog urgenter om in te zetten op de relatie met hun fans. De artiest met de beste en gezondste relaties, is dan verzekerd van royalties. Het verdienmodel rondom de productie van muziek leek zo goed als dood voor veel artiesten. Echter, dit model democratiseert de kansen van artiesten.

Dat betekent niet dat artiesten vanaf nu hun hand kunnen gaan ophouden. Integendeel. Wil je als artiest nog een kans maken op Spotify of Deezer, dan moet je investeren in jouw ecosysteem. Wees je bewust van de manier waarop je je profileert en vergroot je netwerk van fans. Alleen zo heb je nog een toekomst in de digitale wereld. Rolinde Hoorntje, dance-journalist, stelt net als ik dat je in elk geval niet zonder social media kan. Ik kijk uit naar deze verandering!

Update: Deezer kondigt UCPS aan

Medio september werd bekend dat Deezer daadwerkelijk pioniert met UCPS; het betalen per subscriber per artiest, in plaats van de ouderwetse market-share model. De Franse streamingdienst kondigt deze betalingsvorm aan tijdens een persconferentie.

Chief content en strategy officer, Alexander Holland, stelt het volgende: “Dit model is eerlijker dan het vorige model. Dat is waarom we ervoor kiezen. Ik denk dat het beter is en iedereen het zou moeten toepassen, hoewel ik andere streamingbedrijven ook weer niet wil vertellen wat ze wel en niet moeten doen.”


Liever luisteren naar de posts van Digitaal Vermogen?
Check dan wekelijks deze playlist


Check ook

Luister ook naar het boek Digitaal Vermogen via Spotify
bestel hier de hardcover versie van Digitaal Vermogen
bestel hier de digitale versie van digitaal vermogen

Wil je liever een paperback?

→ Bestel via de site
→ Bestel via BOL.com
→ Bestel via Bruna
→ Bestel via Managementboek

ook verkrijgbaar bij

verkrijgbaar bij bol bruna en managementboek
verkrijgbaar bij Scheltema AKO

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

Andere relevante uitgaven

Boeken Denis Doeland

Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl

Supporters Digitaal Vermogen

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.