Achtergrond: DJ Mag Top 100 gerommel in de marge

Sinds afgelopen vrijdag is de nieuwe DJ Mag Top 100 bekend. Onze Belgische zuiderburen leveren dit jaar het duo Dimitri Vegas en Like Mike als controversiële winnaar, de nieuwe nummer 1. Ze geven daarmee Hardwell en Martin Garrix het nakijken. De ophef rond de nieuwe lijst is groot. En al meerdere malen en enkele jaren wordt de vraag gesteld of de lijst wel representatief is oftewel gerommel in de marge. Is de lijst niet een mug die met een olifant wordt vergeleken? Een eerste indicatie*.

De cijfers

DJ Mag Top 100 voting ratio towards social media

De Top 100 telt de laatste 11 jaar 320 unieke dj’s – dat is inclusief de nieuwe entries – die de lijst gehaald hebben. Dit is amper 1,1% van alle dj’s die op de site Topdeejays geregistreerd staan.

DJ Mag Top 100 voting ratio towards social media

Iets meer dan 140 dj’s hebben de afgelopen 4 jaar in de Top 100 gestaan. Ze hebben vandaag de dag bij elkaar meer dan 369 miljoen fans op Facebook, meer dan 94 miljoen fans op Twitter en meer dan 61 miljoen fans op Instagram. Dit blijkt uit data van Rankingz.

Analyse

In de Top 100 Poll Analysis stelde DJ Mag dat zij dit jaar 1 miljoen geverifieerde stemmen heeft ontvangen. Als dit allemaal stemmen van unieke personen zouden zijn geweest dan zou dit 0,27% van het aantal fans zijn van de dj’s die de afgelopen 4 jaar in de Top 100 hebben gestaan. Gezien de tekst en uitleg die wordt gegeven bij de analyse van DJ Mag is het vermoeden dat het om minder unieke personen gaat die gestemd hebben. Dit betekent dat de ratio unieke stemmers/social media fans met rasse schreden daalt, zo is te zien in de bovenstaande tabel.

DJ Mag Top 100 voting ratio towards social media

Uiteraard zal er overlap in fans zijn. Immers kun je fan van meerdere dj’s zijn en bij het stemproces was het ook mogelijk om op 5 dj’s te stemmen. De mogelijkheid dat op meerdere dj’s gestemd kon worden is opnieuw een indicatie dat het aantal unieke personen dat gestemd heeft minder dan 1 miljoen zou moeten zijn. De overlap van fans zou een nihil negatief effect moeten hebben op de ratio.

Volgens de long tail theorie zou immers 98,9% van de geregistreerde dj’s meer dan 50% van het potentieel aantal social media fans kunnen vertegenwoordigen. Dit betekent dat de ratio naar verwachting nog kleiner zou worden. 28.895 dj’s hebben meer dan 765 miljoen fans op Facebook zo blijkt uit cijfers. Trek daar de eerdere 140 dj’s met 364 miljoen fans van af en dan blijven er ruim 400 miljoen fans over. Dat is meer dan 50%.

Opkomstpercentage

Zo langzamerhand staat vast dat de digitale wereld onderdeel is van het alledaagse leven. Het doel van een stemming als de Top 100 – die overigens digitaal wordt gehouden – moet altijd zijn om de wil van de meerderheid van het publiek te reflecteren; verkiezingen zijn enkel een manier om die wil te peilen.

Bovenstaande grafieken geven een eerste indicatie over de betekenis van de DJ Mag Top 100 in de digitale wereld. De zeer lage ratio unieke stemmers/social media fans laat zich dan ook misschien het beste vergelijken met een opkomstpercentage bij verkiezingen. Is een zeer lage opkomst slecht voor de Top 100?

Intuïtief is bijna iedereen, ook de industrie zelf, geneigd om ‘ja’ te zeggen. Het lijkt een paradox, die ontstaat door de niet stemmers. ‘Dan hadden ze maar moeten stemmen’, denk je misschien. Een probleem met een lage opkomst oftewel het niet stemmen is dat bepaalde dj’s oneerlijk voordeel kunnen behalen. Een lage opkomst maakt het ronselen van stemmen, waarvan al verschillende meldingen kwamen in de aanloop naar de DJ Mag Top 100, aanlokkelijker. Op grote schaal ronselen springt dan snel in het oog. De kans dat een geronselde stem het verschil maakt is immers groter. Met een kleine hoeveelheid van dat soort stemmen kan al een verschil worden gemaakt. Een dj kan zo net een positie meer stijgen in de Top 100.

De mug en de olifant

Vorig jaar schreef Benjamin Kuijten een breed gesteund opiniestuk over de verregaande invloed van de DJ Mag Top 100. Dit naar aanleiding van een vergelijkbaar artikel van Our House-hoofdredacteur Mark van Bergen. Kuijten noemde de poll onder meer de ‘doping van de dance’, in een vergelijk met wielerpraktijken. Kijkende naar bovenstaande indicatie; is het nog nodig om doping te nemen?

Dagelijks geven de diverse social media netwerken aan hoe het de diverse dj’s vergaat in relatie tot hun fans en de fans van elektronische dance muziek. Op basis van de bovenstaande eerste indicatie, die verder getoetst zal worden, lijkt de DJ Mag Top 100 de mug in de digitale wereld die spreekwoordelijk als de olifant te bestempelen valt. In vergelijking tot wat er speelt in de digitale wereld is de DJ Mag Top 100 in zijn huidige vorm al geruime tijd gerommel in de marge, zo lijkt het. Tijd om als dance-industrie naar de lijsten die betrekking hebben op de digitale wereld te kijken!

* Bovenstaande bevindingen zijn indicatief. Het vergt uitgebreider onderzoek om de uitkomst verder in diepte te onderbouwen. Doch echter vond #D2W het belangrijk deze eerste indicatie te delen. Uitgebreider onderzoek volgt.

Meer 


(advertentie)

Download eBook

4 Comments

  1. […] te werven via hun digitale kanalen. Hebben dj’s genoeg van de veel besproken lijst? Al eerder stelde ik vast dat de manier om te bepalen wie de nummer 1 wordt van de DJ Mag Top 100 zijn langste tijd heeft […]

  2. […] Ik vroeg me vorig jaar af of het aantal stemmen niet in het niets valt ten opzichte van de manier waarop fans met dj’s omgaan in de digitale wereld. Met name op de social media kanalen. Daarnaast vroeg ik me af of het stemmen beïnvloed zou kunnen worden als de groep stemmers dusdanig klein is dat de degene die daadwerkelijk effectief campagne voert het verschil maakt. […]

  3. […] op de verschillende tijdslijnen van de verschillende social mediakanalen en in de zoekmachines is belangrijker dan een positie in de DJ Mag Top 100. Als dj, maar ook als evenement of festival moet je juist daar beter presteren dan de concurrentie. […]

Plaats jouw reactie