Column: Ontwikkelingen die de dance-industrie voor goed veranderen

Mijn tweewekelijkse gastcolumn* voor This Is Our House. Dit keer duik ik in de Gartner Hype Cycle. Welke ontwikkeling doet de dance-industrie voor goed veranderen?

Vaak kijk ik in deze column naar ontwikkelingen die zich recentelijk hebben voorgedaan. Ik toets de bevindingen op basis van data die beschikbaar zijn en trek daaruit een conclusie voor dat moment. Op zich interessant, maar dat is een moment opname. De ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Hoe bepaal je de koers van een digitale strategie? Welke data heb je nodig?

Afgelopen maanden hebben we veel varianten van het verhaal over de nabije toekomst van Facebook gehoord. Facebook is niet langer cool. Mensen verlaten Facebook. Tieners zijn meer actief op Facebook. Toch blijft ’s werelds grootste sociale netwerk groeien. Volgens haar laatste persbericht heeft momenteel 1,8 miljard maandelijks actieve gebruikers. Dat is bijna een kwart van de wereldbevolking en ongeveer 50 procent van alle internetgebruikers over de hele wereld.

Facebook is nog lang niet dood

Facebook is nog lang niet dood

Facebook niet dood

Zelfs het argument dat mensen Facebook minder vaak gebruiken dan vroeger, lijkt geen steek te houden. In feite is het aandeel Facebook-gebruikers dat elke dag inlogt gestegen van 55 procent in 2011 tot 66 procent in het laatste kwartaal van dit jaar. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de overgang van Facebook naar een mobile-first platform. Het bezit van een smartphone maakt het een stuk eenvoudiger om Facebook elke dag een paar keer te bekijken.

3 lagen

De verhalen rond Facebook zijn een goed voorbeeld van ‘loos alarm’; ze vallen in dezelfde categorie als festivalorganisatoren of managers van dj’s die zomaar wat roepen. Kreet: Facebook is dood. Kijkende naar het grotere geheel ontstaat een ander beeld. Het bepalen van strategie en koers begint met het volgen van de macro-bewegingen (de ‘bigger picture’) van het internet. Dat bestaat – voor elke gebruiker – uit meerdere lagen.

Een korte uitleg over de verschillende lagen van het digitale ecosysteem.

  • De macro-laag laat de werking van het digitale ecosysteem als geheel zien; daarbij wordt naar trends van buiten gekeken.
  • De meso-laag laat de activiteiten van jouw organisatie in het digitale ecosysteem zien in relatie tot de macro-laag en de micro-laag.
  • De micro-laag laat het gedrag van individuele fans en klanten in het digitale ecosysteem zien, ook met betrekking tot jouw organisatie.

Het is tijd om jouw strategie over drie lagen te bepalen. De strategie dient te worden afgestemd op het vergaren van data uit alle mogelijke bronnen die voor jou relevant zijn. Maak keuzes welke groepen je wilt bedienen, hoe en met wie je wilt samenwerken en selecteer de ecosystemen waarin je aanwezig wilt zijn. Ontwikkel nieuwe passende producten, diensten en verleidingstactieken die bij die systemen horen.

Businessmodel aanpassing

Pas jouw businessmodel zodanig aan dat je niet alleen de leiding neemt ten opzichte van concurrenten of andere marktpartijen, maar je tevens de organisatie stimuleert tot innovatie en er in slaagt om (nieuwe) fans of klanten te bereiken en te behouden. Het devies is: Ga daadwerkelijk relaties met fans en klanten aan.

Daarnaast dien je je als organisatie te beseffen: dat je bestaat door content, dat je functionaliteit aanbiedt en dat je data bent. Bij het opzetten van een gedegen strategie moet je dan ook rekening houden met het ‘ALICI’-principe:

  • Apparaten
  • Landschap
  • Inhoud
  • Connectie
  • Informatie

 

Gartner Hype Cycle 2016

De hype cycle van Gartner geeft een inzicht in technologie ontwikkelingen

 

Juiste strategie

Twee nieuwe digitale toepassingen die de dance-industrie voor goed veranderen zijn blockchain en bots. Ze zorgen voor een optimale verbinding met de fan. Kijkend naar Gartner’s Hype Cycle 2016 (zie afbeelding) zie je dat deze ontwikkelingen inmiddels bovenaan de ‘golf’ zijn gekomen. Een goed voorbeeld van een dj die adequaat meesurft op deze golf is Hardwell. Hij heeft een bot die elke minuut van de dag meer dan 450.000 fans bedient en experimenteert inmiddels ook volop met blockchain. 

De partijen die een goede strategie ontwikkelen op basis van de inzichten van de Hype Cycle zullen een groot strategisch voordeel hebben. In ieder geval moet de strategie gebaseerd zijn op de juiste gebruikerservaring op het juiste moment. Dat betekent: gericht zijn op het verkrijgen van een significante plek binnen het digitale ecosysteem (lees: het business ecosysteem), als ook die processen naadloos op elkaar aan kunnen laten sluiten en data kunnen onttrekken uit verschillende bronnen. De partijen die zorgen dat de fan of klant de optimale beleving heeft die bij elk afzonderlijk kanaal of apparaat hoort en vervolgens data gaan verbinden, uitlezen en gebruiken, zullen daarvan optimaal profiteren.

Tot slot

In diverse hoofdstukken in vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDM en de Digitale Wereld word je aan de hand van praktische inzichten op weg geholpen hoe je het netwerk van jouw organisatie semantisch inricht en transformeert naar een micro-ecosysteem binnen het macro-internetecosysteem. Het klinkt misschien gek, maar internet is voor elke organisatie binnen de dance-industrie de enige toekomst. Context in data is waar het over gaat. Blockchain en bots zijn de middelen van het moment die het contact met de fan kunnen optimaliseren.

Heb je als festivalorganisator of manager van een dj nog steeds geen digitale strategie die is gebaseerd op het optimaliseren van de connectie met de fan? Begin dan als de wiedeweerga met de ontwikkeling daarvan. Met meer dan 400 dance festivals alleen al in 2016 zullen de komende tijd uitsluitend de festivals overleven die in staat zijn connectie te maken met de fans en deze weten uit te bouwen tot een relatie. Hetzelfde geldt artiesten en dj’s.

Dit is een bewerkte versie van de column voor This Is Our House en een eerdere post op #D2W

Lees ook

One Comment

Plaats jouw reactie