Column: Globale inzichten voor bredere context

Geschatte leestijd - 3 minuten

Om de week lees je op This Is Our House mijn gastcolumn. Dit keer schrijf ik over de inzichten in de globale dance-industrie. 

In de dance-industrie zijn niet veel gegevens voor handen. Gelukkig zijn er mensen als Kevin Watson die gegevens verzamelen die een beeld geven van de wereldwijde omvang van de dance-industrie. Ik ontmoette hem voor mijn keynote speech op de International Music Summit. Als datanerds wisselden we informatie uit. Hoewel ik een groot fan ben van zijn werk, wil ik graag een bredere context duiden met behulp van gegevens.

Marktgegevens

In het boek vanAnaloognaarDigitaal.nu dat ik met Ger Hofstee schreef, wijden we een passage aan marktgegevens. Deze gegevens bieden bedrijven, onderzoeksinstellingen en de academische gemeenschap directe toegang tot de kwantitatieve gegevens over internet, social media, business, financiën, politiek en een breed scala aan andere markten. De gegevensbronnen van diverse platforms zijn onder andere marktonderzoekrapporten, vakbladen, wetenschappelijke tijdschriften en databanken van overheidsinstellingen.

Voorbeelden van platformen die marktgegevens laten zien zijn: Statista, Business Insider, Nielsen, comScore, Global Web Index en Emarketer. De informatie van deze bronnen helpen je de markt waarin je opereert te begrijpen. Ze kunnen worden gerelateerd aan eigen gegevens. In het IMS Business Report 2017 worden dergelijke bronnen gebruikt.

—–

IMS Business Report 2017 - dance-industrie

—–

Stand van zaken

Terug naar het report van Kevin Watson. In het IMS Business Report 2017 -The annual report in Electronic Dance Music kun je een groot aantal trends signaleren. Maar welke zaken zijn opvallend? De 5 take aways uit het report.

  1. De globale dance-industrie is met 3 procent gegroeid tot 7,4 miljard dollar. Dit komt vooral door de groei van uitkomsten uit streamingdiensten en de uitbreiding van het aantal festivals dat wereldwijd wordt gehouden. De groei van het aantal festivals vindt vooral plaats in Midden- en Zuid-Amerika.
  2. Op Spotify zijn Brazilie en Mexico doorgedrongen tot de landen in de top 10. De meeste muziekconsumptie van dance vindt vooral plaats in Europa en Zuidoost-Azië.
  3. Wanneer het op genres aankomt dan zie je dat techno het grootste aan het worden is. Terwijl wereldwijd ook activiteit binnen drum & bass en trance plaatsvindt.
  4. Dance is als het technologietrends aangaat een van de meest vooruitstrevende branches. De adoptie van nieuwe technologie vindt snel plaats. Voorbeelden: Boiler Room en Google’s VR dancefloor en Hardwell’s Facebook Messenger bot.
  5. Een laatste opvallende trend. Sinds 2007 zijn in de Verenigde Staten de DJ Gear verkopen verdubbeld ten opzichte van het aantal gitaren dat in dezelfde periode werd verkocht. Pioneer zag zijn omzet met 300 procent toenemen sinds 2008.
—–

IMS Business Report 2017 - dance-industrie

—–

Hoe verder?

Gegevens van Kevin Watson helpen om een beeld te krijgen en trends te signaleren. Daarmee ben je er echter nog niet. In het IMS Business Report mis ik een aantal gegevens. Gegevens uit de digitale wereld. Hoe nu verder? Inzicht in fans is een belangrijke eerste stap in het maken van gefundeerde beslissingen in de digitale wereld. Dit geldt voor alle activiteiten op elk kanaal: e-mail, site, social media, televisie, radio, print, etcetera.

Hoe ga je aan de slag in een poging om fans beter te begrijpen? De eerste stap is om alle gegevens die je al hebt (dus Internet Analytics, Social Media Analytics, Interface Analytics en Markt Analytics) bij elkaar te brengen. De gegevens die je wilt combineren zijn niet alleen demografische gegevens die je wellicht al verzameld hebt, maar de gegevens die zijn ontstaan via het internet of gegevens van de markt.

Als je in staat bent om fans te identificeren in een brei van verschillende gegevens, kun je alle gegevens samenbrengen om een ​​360-graden profiel van een fan op te bouwen. Merk wel op dat de data eerst moeten worden samengevat op fan-niveau. Met behulp van de attributen van een fan kun je het aankoopgedrag profileren (datum, frequentie, product), hun voorkeurskanaal (web, social media, smartphone, tablet, e-mail, enzovoorts) en combineren met geografische gegevens (waar ze wonen, van welke plek ze kopen of bijvoorbeeld waar ze inchecken).

Zodra je deze gegevens kunt kwantificeren, heb je een meer volledige beschrijving van een fan en kun je een fan meer adequaat bedienen. Je kunt ook extra fans vinden via voor de fan logische bronnen. Natuurlijk kun je ook de profielen die je al hebt verder verrijken met geo-demografische gegevens, huishoudelijke demografische gegevens en meer mogelijk relevante gegevens uit andere databronnen.

Tot slot

Elke muisklik, elke keer inloggen, openen van een site of app, een bericht of foto op sociale kanalen plaatsen: je laat voortdurend een spoor van gegevens achter. Afzonderlijk lijken deze gegevens misschien onbelangrijk, maar wanneer je ze aan elkaar knoopt kun je verrassend veel over een fans te weten komen. Gemoedstoestand, seksuele voorkeur en hoe gevoelig iemand is voor korting. Het zijn slechts voorbeelden van informatie, die velen onbewust prijsgeven binnen het internetecosysteem.

De organisaties in de dance-industrie die kennis en inzicht uit de verschillende gegevens aan elkaar knopen, zullen in de toekomst krachtiger zijn dan hun concurrenten die onderweg vergeten zijn dat de digitale wereld uit een internetecosysteem bestaat. Zij die bredere context gebruiken het verschil maken.

→ Download hier het volledige report van Kevin Watson – IMS Business Report 2017 -The annual report in Electronic Dance Music

Lees ook

Bekijk ook

One Comment

Plaats jouw reactie