Uitgelicht: Data uit de EDM Monitor 2013 van Rankingz

Dit weekend is tijdens Dancefair de EDM Monitor 2013 gepresenteerd. Een rapport waarin de online activiteiten van dj’s uit de dancescene over het afgelopen jaar zijn geanalyseerd. De online prestaties blijken nauw samen te hangen met het commerciële succes van de individuele artiesten. 5 grafieken uit het rapport met een aantal van de 350 onderzochte dj’s uitgelicht.

Internet, ICT en social media zorgen ervoor dat we altijd en overal met elkaar verbonden zijn. Data die hierbij ontstaat is van onschatbare waarde geworden in de transitie van analoog naar digitaal. Als respectabele speler in de dance-, ook wel EDM-scene genoemd, moet je integraal onderdeel gaan uitmaken van het internetecosysteem om in contact te blijven staan met klanten, fans en ambassadeurs. Het verschil maken in de massa met een authentieke boodschap en beleving. Noodzaak om het vliegwiel in ondermeer de dancescene te laten draaien. Met een sterke online reputatie en een bestand van miljoenen fans kunnen vervolgens lucratieve sponsordeals worden gesloten.

Groei van DJ’s op Facebook

Wanneer je in onderstaande grafiek kijkt naar de relatieve groei van het aantal fans op Facebook dan zie je dat de gevestigde orde ten opzichte van de nieuwkomers substantieel minder hard groeit. Van de 350 dj’s die onderzocht zijn is de gemiddelde relatieve groei ongeveer 60%. De fanbase van DJ’s als Hardwell en Nicky Romero groeiden in 2013 respectievelijk met meer dan 500 en 600 procent. Absolute uitblinkers in 2013 waren W&W die hun fanbase met 718% hebben laten groeien. Martin Garrix is in dit rapport nog niet meegenomen, maar de groei in Januari 2014 van bijna een miljoen fans zal in het rapport van Q1-2014 een significante rol van betekenis gaan spelen.

Rankingz EDM Monitor 2013 - Free Preview DJs.010

Invloed van DJ’s

We dienen te accepteren dat je als ‘merk’ (als  individu ben je trouwens ook een merk) geïndexeerd wordt door diensten als Klout, PeerIndex, Kred en PeerReach, en dat deze scores worden meegenomen in lijsten, zoals die van Rankingz. Onderstaande grafiek geeft de invloedscores van een aantal DJ’s uit de EDM Monitor 2013 weer. Opvallend is dat de invloed van de meeste DJ’s is toegenomen. De score geeft de mate aan waarin een ‘DJ’ in staat is tot het creëren van relevante content en tot het aangaan van relaties op de sociale kanalen op een consequente manier. Het geeft tevens de mate aan waarin een ‘DJ’ in staat is een relevante doelgroep te ontwikkelen die er genoeg om geeft om de inhoud (lees: content) van een ‘DJ’ te delen. Tenslotte geeft het de mate waarin de inhoud van een ‘DJ’ die gedeeld wordt door anderen door Klout als ‘beïnvloeder’ in een relevante categorie beschouwd wordt.

Rankingz EDM Monitor 2013 - Free Preview DJs.013

Verband Facebook en DJ Mag Top 100

Er is een verband tussen de score op Facebook en de positie van een artiest in de DJ Mag Top 100, de jaarlijkse lijst die de nummer 1 DJ van de wereld voortbrengt. Dj’s geboren na 1987 doen het daarbij beter op social media dan hun oudere collega’s. De onderstaande twee grafieken tonen aan dat prestaties op Facebook van dj’s geboren na 1987 significant beter zijn. Dit betekent dat dj’s met absoluut meer fans niet per definitie in staat zijn meer fans te bereiken. De netwerken van DJ’s als Nicky Romero en Hardwell zijn significant actiever en worden beter bediend. Het lijkt er op dat de ‘jongere’ dj’s makkelijker en authentieker met social media omgaan dan dj’s van de oudere meer gevestigde generatie.

Rankingz EDM Monitor 2013 - Free Preview DJs.015

In de onderstaande grafiek waarbij de Facebook-prestaties worden afgezet tegen de positie in de DJ Mag Top 100 zie je dezelfde ‘jongere’ dj’s significant beter scoren. Het lijkt er dus op dat er voorspellende waarden in de prestaties van dj’s op social media gaat zitten en misschien ook wel zicht op de ‘product life cycle’. In ieder geval kun je jaarlijks een poging wagen om de uitslag van de DJ Mag Top 100 te voorspellen.

Rankingz EDM Monitor 2013 - Free Preview DJs.016

Dubieuze data

De afgelopen dagen staan binnen de Nederlandse muziekindustrie in het teken van het ‘kopen’ van de positie van een single in de Mega Top 100. Het manipuleren van lijsten is aan de orde van de dag. Ook op internet is dit geen onbekend fenomeen. Zo hadden we enige tijd geleden zelfs de fractievoorzitter van het CDA Haersma Buma die dubieuze vrienden had gekocht. Wanneer je een aantal van de ‘likes’, die dj’s hebben ontvangen op recente berichten gaat bekijken, dan wordt het al snel duidelijk dat ze vaak uit een vreemd land zijn, waar een dj nog geen voet aan de grond heeft. Ook zie je steeds dezelfde inhoudelijke reacties terug komen bij verschillende ‘status updates’, die door de dj’s zijn geplaatst. Het is dan zeer waarschijnlijk dat dit robots zijn. Daarnaast vertoont de data een ‘raar’ patroon dat niet in lijn is met de exponentiële groei van een fanbase.

Rankingz EDM Monitor 2013 - Free Preview DJs.014

Exponentiële groei is een wiskundige term die een toename aangeeft evenredig aan de eigen omvang. Iedere grootheid die elk jaar (of elke maand, dag, uur, etc.) met hetzelfde percentage groeit, ondergaat een exponentiële groei. Zo is de groei van een populatie waarin het aantal geboortes per individu (of per echtpaar) constant blijft, evenredig met het aantal individuen, en dus exponentieel. Fenomenen op internet vertonen over het algemeen exponentiële groei. Zo ook fanbases.

Bovenstaande grafieken laten zien vertonen patronen die kunnen worden toegeschreven aan het toevoegen door zogenaamde ‘clickfarms’ of ‘robots’ en het weer verwijderen van fans door Facebook. Geen ‘echte’ verdiende fans. In de white paper ‘Followed by humans or robots‘ wordt de werking uitgelegd. Het effect van deze vrienden op de online reputatie is negatief daar de kracht van het netwerk significant afneemt bij het toevoegen van dubieuze data, laat staan het effect op de financiële waarde en integriteit van de betreffende dj.

Tot slot

Rankingz heeft nog niet de nieuwe dj’s die in de DJ Mag Top 100 2013 zijn binnengekomen meegenomen in het rapport. Het geeft aan dat zij vanaf nu in 2014 elk kwartaal met een rapport komen. Het effect van de rijzende ster Martin Garrix laat nog even op zich wachten. In ieder geval is hij sinds zijn entree in de Deejayz 100 al 17 plekken gestegen.

Lees ook

11 Comments

  1. […] Index van DDMCA. In deze index zie je de laatste maanden een opmerkelijke ranking ontstaan. Het verschil tussen ‘jongere’ en ‘oudere’ DJ’s wordt pijnlijk zichtbaar. De generatie die opgegroeid is met de digitale wereld doet het aanmerkelijk beter dan de generatie […]

  2. Is het ook mogelijk om eens te kijken naar wat de DJ Mag Top 100 zou zijn, als de uitslag over 2 weken bekend gemaakt zou worden?
    Dan is het namelijk exact een half jaar geleden, dat Hardwell gekroond werd tot de nieuwe nummer 1 van de wereld, Dyro de hoogste nieuwe binnenkomer was en prodigy Martin Garrix zijn intrede deed in de lijst op plek 40? Martin Garrix heeft mijn inziens, in het afgelopen half jaar ‘gevoelsmatig’, één van de meeste optredens verzorgd in EDM – waar zou hij op dit zich bevinden?

    Maakt hij al aanspraak op een plek binnen de top 20, nu hij ook musicwise zijn nieuwe collabs met DVLM & Afrojack gelanceerd heeft?
    Heeft hij de echte potentie om binnen 3 jaar, de nieuwe nummer 1 dj van de wereld te worden? En het management – wat hebben zij voor een lange termijn visie ontwikkeld met dit talent?

    Zowel musicwise, businesswise als gewoon de onbegrensde winst aan populariteit, door juist op de toonaangevende plekken juist binnen te komen. Voorbeelden als UMF2014 Mainstage en straks waarschijnlijk één dag op de mainstage van Tomorrowland en de andere dag als ‘friend’ op het podium dat DVLM hosten bij Tomorrowland?

  3. Ben ik al mee bezig. Om de voorspelling te doen voor de uitslag kijken we elke dag naar de lijst en hoe DJ’s zich nu bewegen. Over twee maanden gaan we voorzichtig wat dingen plaatsen. Prima vragen die je hebt en nemen we natuurlijk mee.

  4. […] contact houden met je publiek via website en social media, is van levensbelang. “Ik heb laatst onderzoek gedaan naar de prestaties van dj’s aan de hand van social media-data. Dat heb ik gekoppeld met Wikipedia-data, waar ook de […]

Plaats jouw reactie