Achtergrond: Digitale waarde Spinnin’ Records boven de 40 miljoen euro

De online netwerken van Nederlandse Spinnin’ Records, met meer dan 23 miljoen fans en volgers, vertegenwoordigen een potentiële waarde van ruim 40 miljoen euro. Samen met Pim van Berkel, lecturer bij Nyenrode, stelden we dit vast op basis van een uitgebreide data-analyse.

Met dj’s als Martin Garrix en Hardwell en labels als Spinnin’ Records vervult Nederland een voortrekkersrol als het gaat om digitalisering van de dance-industrie. Nieuwe digitale businessmodellen zorgen ervoor dat de omzet van de totale dance-industrie dit jaar naar verwachting toeneemt tot 7 miljard euro. Bij de waardebepaling van organisaties is een steeds grotere rol is weggelegd voor het waarderen en berekenen van het zogenaamde ‘digitale vermogen’. Uit de analyse komt naar voren dat het digitale vermogen van Spinnin’ Records in potentie boven de 40 miljoen euro ligt. Al eerder werden schattingen gedaan voor 2015 en 2013.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Totstandkoming waardering

Spinnin’ Records heeft inmiddels ruim 23 miljoen fans in totaal over verschillende kanalen (Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Google+ en Soundcloud). Dat is een groei van 35% ten opzichte van 2015. Op basis van het netto aantal profielen en de bijbehorende data is de waardering van 40 miljoen euro tot stand gekomen. Dat is zo’n 4 euro per profiel. In vergelijking met wat in het verleden betaald is bij overnamen van Instagram en Whatsapp door Facebook of Minecraft door Microsoft (red. respectievelijk 28 en 14 oplopend tot 40 euro per profiel) is dat conservatief gewaardeerd.

Pim van Berkel stelt naar aanleiding van de analyse: “Traditionele waarderingsmethoden houden nog geen rekening met de door een organisatie verrijkte data en gebruikersprofielen. Het feit dat Spinnin’ inzicht kan hebben in gegevens van miljoenen profielen zegt meer over hun potentiële kasstromen dan bijvoorbeeld haar huidige financiële positie zoals weergegeven op de balans. Een grote hoeveelheid relevante fan-profielen, biedt enorm veel potentie voor additionele verdienmodellen in de nabije toekomst. Zeker doordat social media niet alleen demografische gegevens, maar ook data over gedrag en interesse herbergen.”

Vergelijking met ID&T

Wat het potentiële digitale vermogen kan betekenen voor de totale waardering van een organisatie, werd 3 jaar geleden zichtbaar bij de overname van ID&T door SFX Entertainment. Bij het toepassen van gangbare waarderingsmethodieken zou de waarde van ID&T rond de 20 miljoen euro uitkomen. ID&T zag echter de potentie van het digitale vermogen en vroeg een koopsom van 100 miljoen euro. Kijkend naar de potentiële kasstromen was SFX destijds bereid dit bedrag te betalen. In de financiële termen heet het verschil tussen de berekende waarde en de uiteindelijke verkoopprijs ‘goodwill’.

Dit voorbeeld van ID&T laat goed het belang van data zien en de potentiële waarde van online netwerken. Data op zichzelf is niet zoveel waard, het gaat om wat je ermee doet. Pas als deze data gecategoriseerd en verwerkt wordt tot bruikbare informatie kunnen marketing-, communicatie- en verkoopprocessen gestuurd en geoptimaliseerd worden. Nieuwe softwaretechnologieën – zoals bijvoorbeeld die van Fanalists – maken het steeds beter mogelijk om verbindingen te leggen en de potentiële waarde van een virtueel netwerk daadwerkelijk te benutten. Dan gaat het absoluut niet over het doorverkopen van data. Denk hierbij vooral aan het veiligstellen van de brand equity en brand reputation. Maar ook aan het optimaliseren van de huidige verdienmodellen, activeren van nieuwe verdienmodellen en commerciële samenwerkingen met andere merken die in contact willen komen met de doelgroep van Spinnin’ Records.

Bereik met tiental werknemers

Met haar online zichtbaarheid ontstaat bij Spinnin’ Records het beeld van een digitale media-organisatie. Het is platenlabel én mediabedrijf in één en heeft als een van de eerste een muziekbedrijven in Nederland een echt online verdienmodel. Doordat Spinnin’ Records zich steeds meer manifesteert als mediabedrijf, kan gemakkelijk een vergelijking worden getrokken met een organisatie als RTL Group. Met een totaal van 12 miljoen fans en dagelijkse content via YouTube alleen – met gemiddeld 220 miljoen kijkers per maand – is het bereik van het label aanzienlijk in vergelijking met de 200 miljoen kijkers die RTL dagelijks in Europa bereikt. De organisatie van Spinnin’ Records behaald het opzienbarend aantal kijkers met een hele kleine organisatie, een fractie – hooguit een tiental mensen – van het aantal ten opzichte van de duizenden mensen die bij alle zenders van RTL werken.

Spinnin’ Records begrijpt als geen ander hoe waardevol de digitale connectie met fans is. De hele organisatie is hier ook op ingericht. Ze hebben op bijvoorbeeld YouTube een netwerk van miljoenen fans opgebouwd, waardoor zij niet langer afhankelijk zijn van traditionele media. Ze zijn zelf hun eigen ‘zender’ en dit stelt hen in staat direct met hun doelgroep te communiceren, wanneer ze maar willen. Het financieel verzilveren van die data is nu de volgende stap. Pas dan wordt de potentiële waarde van het dancelabel volledig benut.

Meer

 


(advertentie)

boek download edm en de digitale wereld.001

Liever een papieren boek? Bestel het boek hier …

 

 

2 Comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s