Column: Van roepende in de woestijn tot aanjager van het eindspel

Geschatte leestijd - 5 minuten

Over de toekomst van Dance

Amsterdam Dance Event 2019 heeft plaatsgevonden. De hoogste tijd om, aan de hand van 100 artikelen over de digitale vooruitgang van de dance-industrie, de balans eens op te maken. Hoe gaat het met de ontwikkeling van Dance? Wanneer je de artikelen van de afgelopen tien jaar in chronologische volgorde leest, dan valt op dat ik verander: van roepende in de woestijn tot aanjager van het ‘eindspel’.

>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen

Vandaag de dag mag ik me gelukkig prijzen dat ik regelmatig interessante mensen tegenkom, waar ik mee filosofeer over de digitale toekomst. Niet alleen in het algemeen over de digitale vooruitgang, maar ook over de toekomst van Dance. Graag deel ik twee inzichten uit gesprekken die ik gehad heb met Igor Beuker en Yuri van Geest, mede-aanjagers van het eindspel. Over de toekomst van Dance.

Beuker en van Geest

De personen uit de twee gesprekken behoeven voor de dance-industrie een kleine introductie. Beiden zijn zeer geïnteresseerd in Dance en bezoeken regelmatig festivals en clubs. Igor Beuker is een award-winnend strateeg voor merken als Nike, Amazon, L’Oréal en Unilever. Hij is business trendwatcher voor verschillende Fortune 500’s, serie-ondernemer met meerdere exits, angel investor en columnist en verslaggever voor Business Insider. Ik heb sprak hem voor mijn boek Digitaal Vermogen.

Voor mijn blog sprak ik met Yuri van Geest, een gepassioneerd Dance-liefhebber en een toonaangevende denker uit Nederland. Hij is initiatiefnemer van de Singularity University Benelux (denktank van NASA en Google), bestseller auteur met zijn boek Exponentiële Organisaties (waarvan er 300.000 stuks zijn verkocht) en veelgevraagd spreker en denker – bijvoorbeeld bij het World Economic Forum in Davos op het gebied van digitale platforms, digitale ecosystemen en quantum-technologieën.

Blik vooruit

Igor Beuker is altijd heerlijk recht door zee: “De afgelopen 25 jaar heb ik gemerkt dat grote merken intrinsiek niet kunnen innoveren. Ze zijn verslaafd aan advertising en er ontbreekt een trend-driven, opportunity-seizing innovatiecultuur. Innovatie wordt vaak verward met technologie. Ik heb geleerd dat innovatie juist gaat om cultuur en customer centricity. Bij Amazon zul je nooit horen “zo doen wij het hier al 20 jaar”, want dat is de meest dodelijke uitspraak voor innovatie. Bij Amazon is het altijd ‘Day One’.” Ik kan mij goed vinden in de woorden van Beuker. Wekelijks hoor ik veelal dezelfde geluiden uit de dance-industrie.

Innovatie gaat volgens Beuker, in dit tijdperk, om overleven en groeien en het verzilveren van de trends van de 21e eeuw, voor je concurrenten dat doen en jouw marktaandeel wegkapen. “Digitale transformatie start dan ook met het hebben van een strategische visie op veranderende businessmodellen en disruptieve trends. Traditionele bedrijven die willen concurreren met de nieuwe lichting (Google, Facebook, Tesla, Uber, Airbnb, Alibaba etc. ) zullen met een nieuw game plan moeten komen. Om te winnen moet je scoren en daarvoor heb je drie topspitsen nodig: een moderne CMO, een CDO en een CTO. De digitale transformatie zegt het al: het is data-driven en digital.”

Daarom wil Beuker geen misplaatste arrogantie, hautain gedrag en de onderschatting van de klassieke, sterke spelers in een markt meer zien. “Hoogmoed komt altijd voor de val. Een voorbeeld hiervan is RTL Nederland of andere sterke merken die wankelen, krimpen of omvallen. Dit tijdperk gaat om het tijdig verzilveren van trends. Het waait niet over. Dit is Noah’s ark, niet de veerpont over ’t IJ. Die sense of urgency zou nu toch wel een keer geland moeten zijn.” Wanneer ik Beuker’s woorden beluister hoor ik indirect een waarschuwing aan het adres van de grote dj’s en festivals.

Dance zal ingrijpend veranderen

Het is maar de vraag of de sense of urgency,waar ik met Igor over sprak, al in zijn geheel geland is in de dance-industrie. Inmiddels staat alweer een nieuwe innovatiegolf op de stoep. Ik sprak met Van Geest over de toekomst van Dance en festivals, welke innovaties een rol gaan spelen in deze industrie en ook hoe Dance muziek zelf zal gaan veranderen.

Kernwoorden waar een dance-festival 2.0 niet omheen kan, zijn: universum, natuur, natuurlijk eten, purpose, authenticiteit, tribale muziek, bewustzijn, spiritualiteit, meditatie en innovatie. “Ik verwacht dat festivals nog meer zullen experimenteren en innoveren. Meer kleine workshops moeten bijdragen aan een gemeenschapsgevoel, dat belangrijker wordt. We gaan van IK naar WIJ. De buitenwereld maakt plaats voor authenticiteit, delen, verbinding, tribale waarden en natuur. De nadruk komt nog meer te liggen op purpose (een inspirerend hoger doel dat fans en klanten bindt en alle belanghebbenden inspireert en gelukkiger maakt, red.). Ook kinderen vanaf 8 jaar zien we steeds vaker terug op populaire feesten zoals Namaste en Cova Santa op Ibiza en Into The Woods. Uiteraard met oordoppen, met hun ouders (en zelfs grootouders :-).”

De hoogtijdagen van plat hedonisme en escapisme voor festivals zijn voorbij, stelt Van Geest. Voor dj’s gaat die vlieger trouwens ook op: “Ook als dj moet je en purpose hebben, genres leren combineren en je bewust zijn van de opkomst van tribale muziekstromingen. Dat meer muziek beschikbaar wordt door kunstmatige intelligentie, betekent dat dj’s zich als curator of poortwachter kunnen profileren. Co-creatie en een hang naar gelijkwaardigheid halen de dj van zijn (financiële) voetstuk.”

Nieuwe rollen en processen

Winkelstraten die langzaam maar zeker leeglopen, nieuwe businessmodellen à la Airbnb en Uber die enkele jaren terug nog ondenkbaar waren. Consumenten die naar hun smartphone zoeken, als ze willen communiceren. Social media-schandalen en -stunts die een organisatie kunnen maken of breken… Het zijn turbulente tijden. Iedereen die in de Dance-industrie werkzaam is, ziet de digitale mogelijkheden. Toch worstelt men nog met termen als big data, cloud, customer journeys, disruptieve innovatie, the internet of things en nog een boel andere containerbegrippen.

De toenemende interactie tussen het dagelijkse (offline) leven en internettechnologie zorgt voor grote veranderingen en nieuwe digitale mogelijkheden. Deze nieuwe mogelijkheden worden onder meer geschapen door de snelle ontwikkelingen in data-analyse, mobiele toepassingen en social media.

Digitale transformatie vindt in de ene industrie sneller plaats dan in de andere. De entertainment- en muziekindustrie, waar de Dance-industrie onderdeel van is, werd al vroeg geconfronteerd met bedreigingen door digitale concurrenten. Spelers in deze industrie hebben al ingrijpende veranderingen ondergaan. Toch staan er nog meer uitdagingen en veranderingen voor de deur. Dat staat vast. De Dance-industrie zal zich moeten gaan inspannen om nieuwe rollen en processen samen te brengen, zodat mensen beter kunnen samenwerken. Ook moet het distribueren van content soepeler verlopen, om zo het aangaan van relaties met fans en klanten te optimaliseren.

Open je ogen

Dj’s en festivalorganisaties, opgelet! De opdracht van Beuker is duidelijk: open je ogen voor de innovaties die overal om ons heen terrein winnen. Een aanpak die gestoeld is op intuïtie, het lukraak inkopen van bereik via social influencers en een afwachtende houding, zijn funest.

Ook Van Geest heeft een duidelijke boodschap. Technologie, spiritualiteit en duurzaamheid zullen hand in hand gaan – en dat zal te merken zijn in de Dance-industrie. Of, zoals Van Geest de komende tijd samenvat: “we gaan terug naar vroeger, maar dan op een nieuwe en mooiere manier. Back to the Future.” Met andere woorden: “Dance zal ingrijpend veranderen dankzij technologie en een nieuwe generatie.”

De gesprekken met Beuker en van Geest maken duidelijk dat het ‘eindspel’ inmiddels flink aangejaagd wordt. Ik voel me allang geen roepende in de woestijn meer en kan niet wachten om tijdens de Amsterdam Dance Event van 2029 de nieuwe tijdlijn van 100 artikelen te analyseren. Het eindspel is begonnen en ik zal het mede aanjagen. Komende dagen zal ik tijdens het Amsterdam Dance Event in allerlei panels en via allerlei keynotes en talks verdere inzichten delen.

Ben jij nog verder benieuwd naar de toekomst van Dance? Deze 6 artikelen helpen je verder op weg. De hele gesprekken van Denis Doeland met Igor Beuker kun je hier vinden en met Yuri van Geest hier.

Lees ook: 10 jaar dance-industrie in de digitale wereld (100 artikelen)


Luister ook

Liever luisteren naar de posts van Digitaal Vermogen?
Check dan wekelijks deze playlist

Luister ook naar het boek Digitaal Vermogen via Spotify

Check ook

Boeken van Denis Doeland

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

ook te bestellen bij

bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
de boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.