Achtergrond: Dj’s en festivals die niet transformeren verdwijnen

Geschatte leestijd - 2 minuten

Veel managers van dj’s en festivalorganisaties vragen zich af waarom ze er nog aan zouden moeten beginnen. Je bezighouden met de digitale transformatie, dat is toch lang niet zo belangrijk als het uitbrengen van goede muziek of het boeken van goede dj’s? Toch moeten de organisaties rondom dj’s en festivals nu echt transformeren. Anders verdwijnen ze wel, zo bewijst de geschiedenis.

→ Beluister hier de podcast van Digitaal Vermogen

Pitch leerde belang van transformatie

Het festival Pitch biedt een podium aan artiesten die niet snel ergens anders geboekt zouden worden. Althans, dat is de filosofie van Mojo, de organisatie achter Pitch. De organisatoren van Pitch kozen ervoor om een tijd minder actief te zijn op sociale media. Hierdoor claimden ze hun eigen sociale domein onvoldoende. Concreet betekende het dat allereerst de regelmaat van berichten afnam, waardoor de interactie met fans ook daalde.



Er is een principe leidend als het aankomt op social media: relevante-consistentie-discipline. Wellicht waren de berichten nog wel relevant, maar ze werden niet meer gedisciplineerd of consistent geplaatst. In onderstaande figuur wordt duidelijk wat er gebeurt als je dit principe niet volgt.

Zoals je misschien wel weet, is Pitch uiteindelijk afgelast. Kortom: festivals die zich niet bezighouden met hun digitale domein, daar geen digitale strategie voor maken of zich niet richten op hun digitale transformatie, die verdwijnen uiteindelijk.


Alle losse episodes van de podcast Digitaal Vermogen op Soundcloud


Ook De Club bewijst belang van relaties

Rolinde Hoorntje schreef een poos geleden het boek De Club, een roman over Dance en het uitgaansleven in Amsterdam. Hierin belicht ze de rol van social media. Een van de hoofdpersonages werkt bij een social media bedrijf, dat de online buzz rondom artiesten analyseert en organiseert. Algoritmen laten in het boek zien of een artiest op het punt staat door te breken. Is dat nou de bedoeling: artiesten die doorbreken door hun handigheid op social media?

In een interview legt Hoorntje uit waarom aandacht het onbetaalbare kapitaal is geworden: “Er komt veel meer muziek uit dan vroeger. Er zijn veel meer dj’s. Alles is dankzij internet toegankelijk, en de markt is daardoor zo overvol dat zichtbaarheid álles is. Vroeger verdiende je geld met het verkopen van je plaatjes. Maar tegenwoordig moet je in de muziekindustrie evenementen organiseren om te verdienen. Daarvoor moet je mensen op de been krijgen. Daarvoor moet je op alle juiste sociale kanalen zichtbaar zijn.”

Wie dat spel niet beheerst, is dus bij voorbaat kansloos.

Conclusie

Ach, zo slecht hoeft dat nog niet te zijn. Het internet maakt de muziekindustrie een stuk democratischer. Daardoor hebben labels niet meer de macht, zoals vroeger het geval was. Ook zonder aandacht van radiostations en een contract bij een label of muziekuitgever, kan je doorbreken. Er is geen concurrerende elite meer, die bepaalt wat je wel of niet mag horen.

Daarom moeten dj’s en festivals nu een digitale strategie ontwikkelen. De volgende stukken helpen hen daarmee op gang:


Check ook

Alle losse episodes van de podcast Digitaal Vermogen via Spotify


bestel hier de hardcover versie van Digitaal Vermogen
bestel hier de digitale versie van digitaal vermogen

Wil je liever een paperback?

→ Bestel via de site
→ Bestel via BOL.com
→ Bestel via Bruna
→ Bestel via Managementboek

ook verkrijgbaar bij

verkrijgbaar bij bol bruna en managementboek
verkrijgbaar bij Scheltema AKO

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

Andere relevante uitgaven

Boeken Denis Doeland

Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl

Supporters Digitaal Vermogen

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.