Achtergrond: We zitten niet in de entertainmentindustrie, maar in de tech-industrie

Tijdens Eurosonic Noorderslag 2016 gaf ik een interview aan Fast Moving Targets. Onderstaand een korte samenvatting van het interview.

Data is een terrein waar een groot deel van de Nederlandse muziekindustrie – maar ook de internationale – nog onvoldoende mee doet. Op dit moment laat men veel kansen liggen. Met uitzondering van de dance-industrie: β€œDat zijn de mensen die ermee zijn opgegroeid sinds 2000. Daarom begrijpen ze beter waar ze mee bezig zijn en het belang van digitaal.”

“Ik bezoek regelmatig muziekbedrijven. Die versturen bijvoorbeeld allemaal een zelfde type nieuwsbrief: iedereen krijgt dezelfde Spotify of Soundcloud link. Dat is onzin. Niet iedereen wil hetzelfde en dat kun je al afleiden uit het gedrag van fans.” Door bij te houden waar mensen op klikken, via social media kanalen hun interesses te volgen of welke nieuwsbrief ze openen, kun je ze informatie op maat bieden. Veel van deze bedrijven beginnen met data, maar data zonder context betekent niks.

β€œJe ziet de eerste managementbedrijven zich omvormen tot tech-bedrijven. Dat is de trend, dat is belangrijk. 90% van de muziekconsumptie in dance bestaat nu uit streaming services. Dat was 5 jaar geleden volledig anders. Tegenwoordig heb je dus een compleet digitale wereld. Daaraan moet je je aanpassen.” Ditzelfde geldt nu voor de gehele muziekindustrie.

Ik wil nog verder gaan dan dat. β€œWe zitten niet in de entertainmentindustrie maar in de tech-industrie. Muziek is het smeermiddel, data is de olie. Natuurlijk start het allemaal met geweldige inhoud, met geweldige muziek, maar het is een competitieve industrie. Zonder data overleef je niet en wordt je een V&D van het artiestenlandschap of festival-land. Dat mag je niet uit het oog verliezen.”

β†’ Bekijk hier ook de andere interviews op Fast Moving Targets

Zie hier de presentaties die ik heb gegeven.

2 Comments

Plaats jouw reactie