Achtergrond: fan-relatie redt cultuursector

Geschatte leestijd - 3 minuten

De cultuursector is goed voor miljoenen euro’s aan omzet, tienduizenden banen en raakt en vermaakt talloze mensen. Maar hoe kan deze sector de coronacrisis overleven? Door te focussen op content, distributie en de juiste metrics. Alleen zo valt de fan-relatie te optimaliseren. Dat bespreken Igor Beuker en ik tijdens de laatste aflevering van Live On Stage.

Live On Stage – de talkshow over de toekomst van Sport, Media & Entertainment – vanuit de studio van Top Format Productions in Haarlem. In aflevering 3 bespreken we Cultuur & Entertainment: Theater, Comedy & Museums. Livestream vs. Longtail. Visie & fan ARPU. Digitale & Hybride business modellen. Content is king, distributie is queen, metrics is emperor. Wie kijkt, maakt progressie!

Impact lockdown op cultuursector

Hoe groot is de impact van de lockdown op de economie en de cultuursector? De New Yorkse cultuursector is absoluut niet onbelangrijk voor de lokale economie. Sterker nog: Broadway alleen al is goed voor een omzet van 1,8 miljard euro. Dat is drie keer meer dan alle Nederlandse theaters omzetten (630 miljoen euro). Eenderde van de Nederlandse theaters is overigens in acute nood door de intelligente lockdown. Er werken ongeveer 15.000 mensen in die branche, die zo’n 54.000 voorstellingen realiseren en tien miljoen bezoekers verwelkomen. Mogelijk verliezen zo’n drieduizend theater-professionals hun baan.

Musea hebben eveneens een gigantische waarde. De wereldwijd twintig grootste musea trekken meer dan 100 miljoen bezoekers. Ook online weten ze hoge ogen te gooien: het Louvre zag het aantal dagelijkse websitebezoekers bijvoorbeeld stijgen van 40.000 naar 400.000. In Nederland trekken de top vijf musea ongeveer 5,5 miljoen bezoekers, waarvan eenderde uit het buitenland. Een kwart van de musea, 100 van de 400, haalt het einde van het jaar waarschijnlijk niet. Daarom is het de hoogste tijd dat musea de kansen pakken die er op digitaal vlak liggen.

Fan-relatie is essentieel

Juist tijdens de corona-crisis is het essentieel om een relatie met fans te onderhouden. Meer dan acht op de tien fans wil verbinding houden via social media, meer dan zeventig procent wil die relatie online voortzetten, blijkt uit Het Grote Corona Onderzoek. Artiesten, merken, musea en theaters zullen relaties met fans moeten aanleggen en onderhouden.

Igor Beuker noemt een artiest die daar in slaagt. “Joe Roegan was eerst een comediant en is nu een succesvol podcast-ondernemer. Met een exclusieve deal met Spotify ter waarde van 100 miljoen euro als resultaat. Je hoeft niet altijd een business pivot maken dankzij covid, maar je kan ook meer schaal bereiken dankzij het virus. Wie gaat hem achterna? Zijn fan-relatie was honderd miljoen euro waard.”

Content, distributie en metrics

Het geheim voor het opbouwen van een fan-relatie? Geef content uit en wees daarin gedisciplineerd. Durf te investeren in een business blog of podcast. Door ergens ziel en zaligheid in te stoppen, groeit zo’n kanaal vanzelf. Content is King, Distribution is Queen en Metrics zijn Emperor.

Ter illustratie: Hardwell stopte met draaien in 2018. We hebben content gemaakt van de vijftien jaar lange carriere van Hardwell en dat verspreid via Instagram. Fans vonden dat prachtig. Door constant te posten, een ritme aan te houden, wisten we meer streams te genereren op Spotify. Sterker nog: we wisten zelfs vijftig procent meer streaming-inkomsten te genereren, dan toen Hardwell nog wel optrad. Met andere woorden: wie content produceert, deze goed weet te verspreiden en daar de juiste KPI’s bij hanteert, komt als winnaar uit de bus. Ook (of: juist!) nu.

Verder kijken

In deze aflevering komen Bob Saget en Broadway aan bod. Speciale gasten zijn Dominic Seldis en Horace Cohen. Ontdek hoe Google Arts kunst toegankelijker maakt en hoe de cultuur-sector de coronacrisis kan overleven.

Kijk ook

Wimbledon, het EK Voetbal gaan niet door in 2020. DJ’s en sprekers staan achter een Zoom scherm. Competities liggen stil en de event industrie in Nederland dreigt 3.5 miljard EUR kwijt te raken en er staan 50.000 banen op het spel.
Luister nu naar Live On Stage met Folkert Tempelman, Denis Doeland en Igor Beuker.

en kijk verder …

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.