Achtergrond: Van DJ tot aanjager digitalisering entertainmentindustrie

Geschatte leestijd – 9 minuten

Een van mijn goede voornemens voor 2022 is het publiceren van mijn vierde boek. In het eerste kwartaal van dit jaar zal het boek het levenslicht zien. Graag deel ik het voorwoord met jullie. Dit kwam tot stand door onder andere verschillende podcasts – zoals de ‘Entertainment Cast’ van Marc Hofstede en de ‘Mede Mogelijk Gemaakt Door’ podcast van Matthijs Noordhuis en Rens de Wit – waar ik eind 2021 mijn verhaal deed. De verschillende podcasts zijn hieronder ook te beluisteren.

Zonder erbij stil te staan, werk ik inmiddels al zo’n 30 jaar grotendeels in de entertainmentindustrie. De enige rode draad in mijn carrière is verandering. Ik begon met het draaien van platen op schoolfeesten, ontpopte me tot professionele DJ, runde een platenzaak en werkte jarenlang bij ID&T. Daar was ik onder meer verantwoordelijk voor het label, de muziekuitgeverij en de digitalisering van muziek en evenementen. Mijn volgende missie: de gehele entertainmentindustrie helpen digitaliseren, met in het kielzog andere branches: de media- en sportindustrie.

Van DJ tot platenbaas

Thuis groeide ik op met muziek; mijn ouders waren fan van Motown-platen. Het was dan ook geen totale verrassing dat ik mijn vinger opstak toen op school de vraag gesteld werd wie de muziek zou opzetten. Ik nam mijn eerste cassettebandjes op met muziek van de radio en gaf mijn zakgeld uit aan singletjes. Vanaf eind jaren ’80, begin jaren ‘90, begon ik serieuzer te draaien. Als DJ. 

Jeugdvriend Duncan Stutterheim (oprichter van ID&T, red.) vroeg me in die tijd om de door hem aangekochte platenzaak op te zetten en te runnen. Ik grapte toen: ‘dat scheelt, zo hoef ik als DJ geen nieuwe platen te kopen, want ze staan hier al in de schappen.’ Toen het bedrijf niet verder viel op te schalen, verkochten we deze aan de dance-keten Mid-Town. Ik was inmiddels ook al verantwoordelijk voor het platenlabel van ID&T en zorgde daar onder andere voor de fameuze Thunderdome-CD’s.

Daar is Thunderdome 

Tegelijk met mijn professionele doorbraak als DJ brak midden jaren ’90 het internet door. Dankzij de PC die we eind jaren ’80 thuis hadden, had ik al snel toegang tot deze (destijds) nieuwe technologie. Ik had er eerst een dubbel gevoel bij: we gaven muziek uit met ID&T – en verdienden aan de rechten van muziek – maar ik zag dat er ook veel muziekfans waren die muziek liever downloaden. Samen met Irfan (de I van ID&T) was ik al snel overtuigd van de kansen die het internet bood.

Dat inzicht was mede gebaseerd op (en gesterkt door) het feit dat we met onze gabbermuziek eerst geen voet tussen de deur kregen bij de traditionele labels. Traditionele media hadden niet door dat gabbermuziek razend populair werd dankzij feesten als Thunderdome. We deden er alles aan om door te breken. Zo promootten we onze CD’s op alle house-events in Nederland, ook als dat betekende dat we door concurrenten hardhandig van hun feest verwijderd werden. De muziek hoefde niet op de radio gedraaid te worden, zoals menig platenbaas ons aanvankelijk liet geloven, om succesvol te worden. Wel werd midden jaren ‘90 zendtijd in het commercialblok gekocht tijdens de rust van de wedstrijden van Champion League van Ajax waar we een commercial van de Thunderdome CD lieten zien. We veranderden al vanaf de start van ID&T de spelregels van de muziekindustrie.

We besloten in die tijd ook te experimenteren door Thunderdome te live-streamen. En scoorden daarmee meer dan 100.000 kijkers. Natuurlijk waren we blij met de erkenning van de fans voor het genre en vroegen ons af: waarom laten nationale tv-zenders dit toch links liggen? Terwijl een niche-zender als TMF ons een eigen programma van een half uur gaf, dat drie keer per week herhaald werd.

Download platform Dance-Tunes

Als je ziet dat muziekfans muziek willen downloaden, kan je bij de pakken neer gaan zitten of in actie komen. Ik schreef in 2000 al een plan voor een dienst om muziek te downloaden. Grappig detail: Buma had destijds nog geen contracten voor het downloaden van muziek, dus werden die toen bedacht. Dat plan werd een paar jaar later realiteit. Binnen ID&T kreeg ik de mogelijkheid om, met een andere jeugdvriend Peter Hillebrands, een muziekdownload-platform te starten. Het platform werd ‘Dance-Tunes’ gedoopt. Als knipoog naar iTunes dat ook zijn opwachting maakte. We pitchten het met succes bij labels als Armada en Spinnin’ Records die we al snel aan boord kregen.

We kwamen tot het inzicht dat we de muziekindustrie aan het digitaliseren waren, soms wel heel letterlijk. Zo digitaliseerden we de opnames van CDR’s of DAT-banden van vele platenlabels om deze als legale download aan te bieden. Toch werd Dance-Tunes al snel ingehaald door een andere ontwikkeling: streaming. Het altijd en overal toegang hebben tot muziek, de non-behoefte van het bezitten van muziek en sneller en goedkoper internet, zorgde dat downloaden overbodig werd. Al snel leerde ik omgaan met het disruptieve karakter van het internet.

Entertainmentindustrie veranderen

Toen ik wegging bij ID&T, besloot ik me te richten op het realiseren van mijn missie: het eigenhandig digitaliseren, veranderen van de entertainmentindustrie. Bij het label en uitgeverij van ID&T, tijdens mijn werk voor Dance-Tunes en gedurende mijn inzet om de evenementen ID&T te helpen digitaliseren, ontdekte ik namelijk dat de entertainmentindustrie in feite een tech-industrie is geworden. Tijd om dat inzicht met de wereld te delen en de industrie te helpen moderniseren. Dat doe ik door te bloggen, spreken en boeken te publiceren over de digitalisering van alle facetten van de entertainmentindustrie. 

Mijn stelling is namelijk de volgende: we zijn in een andere economie terecht gekomen, de zogenoemde relatie-economie. Daarin draait alles om de fan-relatie. Je onderhoudt het hele jaar contact met een fan, maar organiseert een keer per jaar een festival of 34 keer per jaar een voetbalwedstrijd. Die fan hoeft niet te komen opdagen bij elke wedstrijd, festival of optreden, want er zijn andere manieren om die relatie te benutten. Hoe houd de fan contact? Hoe maak je contact? Via social media, e-mail of website? Kijkt iemand naar je livestreams of koopt de fan een shirtje? Dat uitgangspunt verandert de manier waar entertainmentbedrijven, maar wat mij betreft alle bedrijven, functioneren. 

Corona versnelt digitalisering 

De afgelopen twee jaar, tijdens de corona-periode, werd pijnlijk duidelijk hoe belangrijk het is om je digitale strategie op orde te hebben. Of je nou een influencer, voetballer, DJ, platenlabel of blogger bent: je moet digitaal contact onderhouden met fans om waarde te creëren. Fysieke evenementen waren de afgelopen twee jaar immers vaak niet mogelijk. Die fan-relatie is al langer belangrijk; de gage van een dj wordt bijvoorbeeld ook gebaseerd op zijn populariteit online, het aantal streams en volgers dat hij heeft. 

Ik ontdekte tijdens de lockdowns dat de strategie voor fan-relaties, die ik voor de coronaperiode al gebruikte, echt werkt. Als foodies – Chickslovefood – kan je gerust een boek uitgeven tijdens de lockdown, ondanks dat de winkels gesloten zijn. Ze verkochten niet minder exemplaren dan dat de winkels open waren. Het label Scantraxx groeit harder tijdens de coronaperiode dan daarvoor. Het Mega Piraten Festijn bleef de afgelopen twee jaar in contact met haar doelgroep, waardoor de paar evenementen die wel door mochten gaan, allemaal uitverkochten. Corona versnelde de afgelopen twee jaar hun digitalisering. Deze voorbeelden bewijzen dat de fan-relatie het meest belangrijke bezit van een onderneming is.

Andere bedrijfswaardering

Inmiddels ben ik een stap verder in mijn gedachtegoed: de fan-relatie is niet alleen de belangrijkste asset van een bedrijf, maar het voorspelt ook de waarde van een bedrijf. Data krijgt daarmee een plek op de balans. Dat laat bedrijven meer als tech-bedrijven functioneren, die al langer op die manier gewaardeerd worden. De verkoop van ID&T aan SFX illustreerde al bijna een decennium geleden dat de acht miljoen fan-profielen van het bedrijf een waarde kregen, net zoals de verkoopprijs van Spinnin’ Records ook mede tot stand kwam op basis van de profielen die het bedrijf beheerde. Warner kocht namelijk niet alleen de rechten van Spinnin’, maar ook het netwerk. 

Die waarderingen tonen aan dat dance geen analoge industrie meer is en alleen om rechten draait. Daarom raad ik artiesten altijd aan om te leren van influencers, en zich te laten inspireren door TikTokkers en YouTubers. Denk digital first, experimenteer met nieuwe technologieën, maak verbinding met fans en vertel je verhaal met regelmaat op je sociale kanalen. Geef je fans een rol in je bedrijfsstrategie. Draai bijvoorbeeld de traditionele waardeketen om, door je fans als eerste nieuwe content te geven.

Als je in staat bent je fan-schare te laten groeien en zelf de fan-relatie in handen te houden, dan ontstaan er kansen voor nieuwe verdienmodellen. Meet dus je online prestaties en vergelijk die met die van een concurrent, zodat je echt inzicht krijgt in je prestaties. Aardig om te vermelden: 80 procent van de omzet van artiesten of platenlabels in de relatie-economie komt uit de catalogus, want die is altijd online terug te vinden. Bedenk dus hoe je oude nummers opnieuw relevant kan maken voor een nieuw publiek, bijvoorbeeld via nieuwe platforms als TikTok. Gek genoeg zie ik deze regel dagelijks bevestigd worden bij alle bedrijven die ik adviseer.

Nieuwe innovaties 

De laatste jaren zag ik een aantal innovaties voorbij komen die je hierbij helpen. Sam Feldts Fangage-platform is er daar eentje van. Het helpt je om een digitale relatie met fans te optimaliseren. Sam Feldts content (zoals muziek) stond altijd op geleende grond – social media – dus bouwde hij een platform voor zijn eigen domein. Het is een gebruiksvriendelijke, goedkope plug en play-oplossing en zorgt ervoor dat je bijblijft met de laatste innovaties. Ook geautomatiseerde communicatie via bots is een innovatie waar organisaties op moeten inzetten.

5G is een andere relevante verandering. Dit razendsnelle mobiele internet gaat een gigantische impact hebben op events. Producties van festivals worden makkelijker door het snelle internet, maar ook geavanceerder. Dus er ontstaat een wedloop: wie haalt er het meeste uit deze nieuwe technologie? Ook mogen we de introductie van nieuwe productgroepen, zoals NFT en crypto, niet vergeten. Die bieden kansen voor elke onderneming. De komende jaren ontstaat er een ‘andere plek’ in het digitale spectrum; de Metaverse. Dit is een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes, waarin gebruikers interactief kunnen rondkijken en samen kunnen spelen, vergaderen of kennismaken. 

Onthoud bij alle innovaties: de fan-relatie staat centraal en is het enige bezit van een onderneming dat terugkomt op de balans. Data fungeert hierbij als grondstof, een slim raamwerk voor data biedt houvast en de context van de data geeft je inzicht in de (financiële) waarde van de fan-relaties.

Tot slot

Ik schreef ooit een blog ‘van roepende in de woestijn tot aanjager van het eindspel’. Als ik zo terugkijk, zou je ook kunnen zeggen: ‘Van DJ tot aanjager van de digitalisering van de entertainmentindustrie.’ De lessen die ik de afgelopen 30 jaar opdeed in dance, zijn namelijk ook van toepassing voor schrijvers, bloggers, sporters, clubs en bonden. Voor branches als sport, media en entertainment. Maar ook daarbuiten, in andere sectoren waarin ik werkzaam ben. Mijn nieuwe boek helpt je om die lessen te benutten, tijdens en na de corona-periode.

Vind je het tof wat je gelezen hebt en zou je de redactie willen ondersteunen. Ja?

Voor 2,99 Euro in de maand help je ons al!

(Je kunt de maandelijkse betaling op elk gewenst moment stopzetten.)

You need to provide a cancel URL page in the settings

Liever een eenmalige donatie doen? Dat kan hier.

Jouw donatie wordt zeer gewaardeerd!


>> Kijk hier alle afleveringen van Trends In Business

>> Meer over het optimaliseren van jouw Digitaal Vermogen lezen? Download de digitale bundel van drie boeken ter waarde van 75.- Euro. Tijdelijk helemaal voor niets! Download ze hier …

>> Masterclass of workshop digitale transformatie boeken? Kijk dan hier …

>> Kijk ook naar Trends In Business met de aflevering over digitale transformatie


Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Plaats jouw reactie