Achtergrond: Artiesten profiteren van veranderende streamingdiensten

Geschatte leestijd - 4 minuten

Er is een groot aanbod aan streamingdiensten van muziek. Spotify, Deezer, SoundCloud en Apple Music zijn de grootste spelers op dit gebied. Toch zetten artiesten wel eens vraagtekens bij de verdeling van inkomsten. In dit artikel lees je hoe artiesten, zoals Four Tet, profiteren van veranderingen bij streamingdiensten.

>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen

Streamingdiensten: artiesten versus labels

Een voorbeeld van een artiest die het oneens was met de verdeling van zijn inkomsten is Kieran Hebden, beter bekend als Four Tet. De Britse artiest spande een rechtszaak aan tegen zijn label Domino Records. Hebden was het oneens met de verdeling van de royalties, die destijds op 13,5 procent van de inkomsten lag. Volgens Hebden was dit onacceptabel en had hij recht op 50 procent .

Het geschil ontstond doordat Four Tet en Domino Records de deal tekenden toen muziek voornamelijk fysiek op CD’s werd verkocht. Labels moesten toen zelf de kosten voor productie en distributie betalen. Met de komst van internet en streaming-diensten worden veel van die kosten niet meer gemaakt. Na een lange strijd hebben Hebden en zijn label overeenstemming bereikt. Volgens Four Tet is de nieuwe afspraak een stap in de goede richting.

Verschillen tussen streamingdiensten

Dat ook streamingdiensten artiesten onevenredig betalen is al langer bekend. Het is een misvatting dat wanneer luisteraars de platen hun favoriete artiest streamen, alle inkomsten ook naar de artiest zelf gaan. In 2021 schreef ik hier al over. Vooral bij Spotify bleek de verdeling van inkomsten onevenredig. Spotify beloont artiesten op basis van hun prestaties (streams) ten opzichte van andere artiesten en niet op het aantal absolute streams die de artiest zelf heeft gegenereerd. 

SoundCloud, Deezer en Tidal hebben gekozen voor een eerlijker model. Deze platforms werken met een UCPS-model; het betalen per subscriber per artiest, in plaats van het ouderwetse market-share model. Voor beginnende artiesten met een trouwe basis aan luisteraars is dit een goede manier om sneller door te breken en een inkomen uit hun muziek te halen. Spotify staat daar overigens wel voor open. “We zijn bereid om de overstap te maken naar een gebruikersgericht model als dat is wat artiesten, songwriters en rechthebbenden willen. Spotify kan deze beslissing echter niet alleen nemen – het vereist een brede afstemming van de sector om deze verandering door te voeren”, valt op de website te lezen.

Conclusie

Inkomsten uit streaming is voor artiesten het belangrijkste verdienmodel. Daarom is het als muzikant van levensbelang dat je stuurt op deze bron van inkomsten. Om dit verdienmodel tot wasdom te laten komen, is het nodig om de fan-relatie te optimaliseren. Daarvoor is een solide digitale hartslag en een passend raamwerk nodig. Benieuwd geworden? Hieronder vind je meer info over dit digitale raamwerk:


Vind je het tof wat je gelezen hebt en zou je de redactie willen ondersteunen. Ja?

Voor 2,99 Euro in de maand help je ons al!

(Je kunt de maandelijkse betaling op elk gewenst moment stopzetten.)

QR Maandelijkse Donatie
Liever een eenmalige donatie doen? Dat kan hier.

Liever een eenmalige donatie doen? Dat kan hier.

Jouw donatie wordt zeer gewaardeerd!


>> Kijk hier alle afleveringen van Trends In Business

>> Meer over het optimaliseren van jouw Digitaal Vermogen lezen? Download de digitale bundel van drie boeken ter waarde van 75.- Euro. Tijdelijk helemaal voor niets! Download ze hier …

>> Masterclass of workshop digitale transformatie boeken? Kijk dan hier …

>> Kijk ook naar Trends In Business met de aflevering over digitale transformatie


Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Plaats jouw reactie