Achtergrond: Zijn apps een alternatief voor social media?

Geschatte leestijd - 4 minuten

Steeds meer artiesten lanceren een app of platform om direct contact met hun fans en volgers te realiseren. Maar is zo’n app een alternatief voor social media? In dit artikel delen Igor Beuker, Sam Feldt en ik onze visie op deze ontwikkeling.

Apps voor fan-contact

Duncan Lawrence, Sam Feldt, Lil’ Kleine, Memphis Depay, Justin Bieber, Ellen DeGeneres, T-Pain en Edson Álvarez. Steeds meer artiesten en atleten kiezen ervoor om een app of platform te ontwikkelen om direct contact met hun fans te realiseren. Handig: zo hebben ze geen last meer van de algoritmes van Facebook, YouTube of Instagram. Deze platforms draaien het bereik voor merken en bekendheden steeds verder terug. Wie al zijn volgers wil bereiken, mag adverteren.

Het FD besteedde aandacht aan dit onderwerp. Het werpt de volgende vraag op: vormen apps of eigen platforms een goed alternatief voor social media? Kan een voetballer zonder Facebook en een dj zonder Spotify? 

Persoonlijk contact zonder app

Sam Feldt zocht naar manieren om in direct contact te staan met zijn fans. Hij zag het bereik op social media teruglopen, terwijl hij miljoenen fans heeft en dit aantal toenam. Daarom lanceerde hij Fangage, een platform waarbij fans een bepaalde score behalen naarmate ze meer betrokken zijn of meer data delen. “Door een hoge score te behalen of door simpelweg te betalen, ontsluiten ze exclusieve content. Hiermee realiseer je een directe verbinding met je fans.” In de toekomst kan men deze score ook behalen door content te delen met de eigen achterban. Slim, zo maken merken gebruik van het bereik van hun volgers.

De dj voorspelt dat het onwaarschijnlijk is dat fans voor elke atleet of dj een aparte app willen downloaden. “Er zijn maar weinig mensen die honderden apps op hun telefoon willen hebben of zoveel push-notificaties willen ontvangen. Daarom is Fangage ook geen aparte app. Goed om te vermelden: Fangage wordt nooit eigenaar van de data van de gebruikers, maar mag deze slechts verwerken. Dat is onze visie: we zijn een alternatief of aanvulling op andere kanalen, dus je bereikt altijd al je fans in Fangage en blijft eigenaar van de data. Binnenkort lanceren we overigens een versie waarbij men lidmaatschappen kan afsluiten. Zo krijg je niet alleen waardevolle gebruikersdata, maar ontstaat er direct een verdienmodel.”

Het leasen van je fans

Igor Beuker is een veelgevraagd spreker en adviseur op het gebied van marketing en technologie. Hij heeft kritiek op het beleid van platforms als Facebook, Instagram en YouTube. “Eerst hebben deze platforms merken gelokt, omdat ze beloofd werd dat ze met hun fans in contact konden komen. Nu de fans en de merken aangesloten zijn, mag de portemonnee getrokken worden. Je mag nog wel met je fans communiceren, maar alleen nog tegen betaling. Elke keer dat je langs het tolpoortje van Facebook wil rijden om je fans te zien, mag je eerst afrekenen bij Zuckerberg. In feite lease je je fans terug van zo’n platform. Wie nu pas ontdekt dat het organische bereik op deze kanalen terugloopt, heeft liggen pitten en is waarschijnlijk te laat om ze terug te winnen.”

Tel daarbij op dat het beleid van deze platforms nog wel eens wil veranderen. “We merkten met Live On Stage dat we werden gecensureerd, omdat we kritiek hadden op het corona-beleid van de overheid voor de live-industrie. Daarom wil je niet alleen afhankelijk zijn van deze platforms. Bouw je huis op eigen grond en niet op geleende grond, zo raad ik bedrijven dan ook aan. Ik gebruik social media als satelliet-kanaal: zo bereik ik nieuwe fans. Mijn eigen e-maildatabase zet ik in om direct contact met mijn fans te hebben. Als ik mag spreken in Turkije, laat ik dat mijn lokale fans weten via mijn nieuwsbrief. Uiteraard wil de lokale event-promotor ook graag weten hoeveel fans een artiest per land heeft, want men wil graag een uitverkochte venue. Of neem een voorbeeld aan Amazon, dat persoonlijk en direct contact heeft met meer dan 400 miljoen klanten. Maar tegelijkertijd ook actief is op de sociale kanalen. Het een sluit het andere niet uit.”

Social media niet overboord

Begrijp me niet verkeerd: het is zinnig om direct contact met fans en klanten na te streven. In dat opzicht sluit ik me aan bij Beuker. Hierdoor word je minder afhankelijk van de algoritmes van social media. Echter, het is de vraag of je hiermee in staat bent om nieuwe fans te vinden. Merken, artiesten, influencers en atleten streven ernaar om een nieuwe aanwas van fans, klanten en relaties te laten ontstaan. Vervolgens converteren deze onbekenden naar bekenden.

Een eigen platform, zoals een app naast je website, zorgt ervoor dat je beter en goedkoop contact kan houden met je bekende contacten. Heel simpel gezegd: je hebt pas contact met een fan via je eigen app, zodra hij jouw app heeft gedownload. Die app downloadt hij pas, zodra hij je kent. Daar heb je dus nog steeds de sociale kanalen of de eigen website voor nodig.

Platform-overstijgend denken

Denk dus platform-overstijgend en blijf openstaan voor vernieuwing. Misschien zitten je fans wel op TikTok – of juist nog steeds op Facebook? Je dient een rol te vervullen in het ecosysteem en dat lukt alleen door te begrijpen dat we ons online als digitale anarchisten gedragen. We willen content of contact wanneer, waar en hoe we dat zelf bepalen. Social media, ook de ‘dark socials’ waarbij je geen reacties kan monitoren (zoals WhatsApp) blijven onmisbaar voor merken, sporters en artiesten. Daarbij geldt ook dat voor artiesten platforms als Spotify ook tellen als social media kanalen. Schrijf je deze kanalen dan ook maar meteen af?

Laten we een doel (zoals contact met fans) niet verwarren met een tool (zoals een mooie app). Geleende grond (social media) en eigen grond (een eigen domein) blijven allebei nodig om in contact te komen met fans en dat contact te optimaliseren.

Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Plaats jouw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.