Achtergrond: Coronaperiode uitdaging voor de gevestigde dj’s

Geschatte leestijd - 5 minuten

Iets meer dan een jaar na de eerste lockdown zitten we midden in een zware economische crisis. Artiesten en festivals voelen de economische pijn elke dag. Sommige artiesten hebben deze periode niets van zich laten horen op social media. Welk effect had dat op de streaming-cijfers van hun muziek? Wat leert een jaar corona ons?

Verbindende factor tijdens corona

Als je als artiest geen verbinding hebt met je klanten en fans, dan merk je dat op termijn. Afgelopen jaar was het belangrijk om het vertrouwen te houden van klanten en fans. Dat doe je door dagelijks contact met ze te houden en ze up to date te houden over de stand van zaken via de website, social media en e-mail. Die interactie is enorm belangrijk, dat zorgt namelijk voor betrokkenheid. Wie de interactie met zijn fans en klanten de komende maanden op pijl houdt, is op langere termijn de winnaar. De anderen vallen om of merken dat hun streaming-inkomsten dalen. Dat stelde ik een jaar geleden trouwens al vast, aan het begin van de coronaperiode.

Streaming als verbindende factor tussen fan, klanten, artiest en festival, samen met de juiste inzet van websites, social media, nieuwsbrieven en chatbots, wordt de winnende formule op korte en middellange termijn. Deze vlieger gaat ook op na de coronaperiode. De artiesten die een manier vinden om toch iets te investeren in fan-contact, zullen op de lange termijn de vruchten plukken. Het kortetermijnperspectief (de afgelopen 6 tot 12 maanden) was als volgt: degene die investeert in zijn fan-relaties, ziet dat terug in de primaire inkomsten zoals de streaming van muziek.

Reputatie als voorspellende waarde

In de reputatie index van de DJ’s uit de DJ Fact Top 100 zijn er nauwelijks wijzigingen in de Top 5. De DJ Fact Top 100 is een ranglijst van DJ’s op basis van hoe goed de digitale relatie tussen dj en diens fans is. Marshmello, Alok, Kygo, Charlotte de Witte, The Chainsmokers staan fier bovenaan. Alleen Martin Garrix uit de DJ Mag Top 5 kan zich bij de eerste 20 DJ’s uit de DJ Fact Top 100 scharen.

Wanneer de Top 5 uit de DJ Mag tegen de Top 5 van de DJ Fact wordt afgezet, dan blijkt dat de DJ’s uit de DJ Fact Top 5 ruim twee keer zo goed presteren op social media. Dat geldt voor fangroei, post-ritme, betrokkenheid en interactie op de posts van de verschillende kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. De vraag die natuurlijk boven komt drijven is: zie je dit effect ook terug in de streaming cijfers van Spotify, YouTube, Twitch en Pandora?

Social media en het effect op streaming 

DJ’s die presteren in de DJ Fact Top 5 worden hiervoor beloond op kanalen als Spotify, YouTube, TikTok, Twitch en Pandora, zo blijkt uit de cijfers*. DJ’s Alok, Charlotte de Witte en Marshmello noteren een stijgende lijn qua luistercijfers. Marshmello haalt tijdens de coronaperiode zijn beste positie sinds de zomer van 2019.

Van de DJ’s uit de Top 5 van de DJ Mag Top 100 is alleen Alok gegroeid qua luistercijfers en fan-relatie. Armin van Buuren, David Guetta, Dimitri Vegas & Like Mike en Martin Garrix zijn allen of gelijk gebleven of licht gedaald in de gecombineerde index van social media en streaming. Het effect van een goede fan-relatie wordt daadwerkelijk zichtbaar: wie de relatie met zijn of haar fans onderhoudt, krijgt daar streams voor terug.

Tekst loopt door na de grafieken.

Streaming en social media samen graadmeter

In 2015 kwamen de helft van de inkomsten van DJ’s uit streaming, inmiddels is dat bijna 80 procent geworden. Streaming neemt het overgrote deel van de opbrengsten binnen de Nederlandse muziekindustrie voor haar rekening, met een totale omzet van ruim 225 miljoen euro in 2020. Dat is een stijging van bijna tien procent ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2019 zag de Nederlandse muziekindustrie de sterkste omzetgroei sinds vijf jaar. Nederland is qua omzet te vinden op de tiende plaats in de wereld en is een belangrijke markt op het gebied van muziekconsumptie. 

De wereldwijde omzet steeg het afgelopen jaar met ruim zeven procent. Streaming is op globale schaal goed voor 62 procent van de muziekinkomsten. De coronaperiode heeft geen negatieve invloed op de streaming-consumptie. 

Zichtbaar resultaat

Nu streaming het overgrote deel van de inkomsten van een artiest vertegenwoordigt (als het gaat om de exploitatie van muziek) tekenen streaming en social media zich echt af als graadmeter en voorspellende factor voor de entertainmentindustrie. Het effect van de fan-relatie is duidelijk zichtbaar op de streaming consumptie. Gelukkig heeft de coronaperiode in ieder geval de nodige inzichten opgeleverd. Al is het maar dat de gevestigde orde van DJ’s niet op zijn lauweren kan rusten tijdens deze periode. Wie niet in de digitale relatie met zijn of haar fans investeert, ziet dat terug in streamingcijfers. Gelukkig is het tegendeel ook waar: wie investeert in de fan-relatie, wordt daarvoor beloond met meer streams. 

* Data afkomstig van Chartmetric en NXTLI.

** Deze post is een bewerkte versie van de post die eerder bij This Is Our House verscheen.


Vind je het tof wat je gelezen hebt en zou je de redactie willen ondersteunen. Ja?

Voor 2,99 Euro in de maand help je ons al!

(Je kunt de maandelijkse betaling op elk gewenst moment stopzetten.)

Jouw donatie wordt zeer gewaardeerd!


>> Meer over het optimaliseren van jouw Digitaal Vermogen lezen? Download de digitale bundel van drie boeken ter waarde van 75.- Euro. Tijdelijk helemaal voor niets! Download ze hier …

>> Masterclass of workshop digitale transformatie boeken? Kijk dan hier …

>> Kijk ook naar Trends In Business met de aflevering over digitale transformatie


Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Plaats jouw reactie